فایل جی

دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی

فایل جی

دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی

تحقیق سمبولیسم

تحقیق سمبولیسم




دانلود تحقیق با موضوع سمبولیسم،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:سمبولیسم
در آغار سده نوزده، در آن دوران که هریک از مکتب‏ها و جنبش‏های ادبی قلمروئی از جهان هنر و ادب را ویژه خود ساخته بود، جنبش دیگری بنام سمبولیسم پا به پهنه هستی گذارد این جنبش در حقیقت شورش و عصیان نسل جوان در برابر تمام هستی‏ها و پدیده‏های اجتماعی و هنری و اخلاقی بود سمبولیسم مکتبی ادبی بود که بدبینی و نومیدی را با وهم و رویا، همراه با احساس و خیالی ژرف و نیز درهم آمیخته بازبانی آکنده از کنایه و اشاره که ویژه خود این مکتب است، بیان می‏داشت سمبولیسم تنها بر پایه «اصالت احساس» تکیه داشت و هنرمندان این مکتب برای احساس‏های خود به هیچ اصل دیگری گردن نمی‏نهادند و از هیچ منطق و واقعیت دیگری پیروی نمی‏کردند. سرایندگان و نویسندگان در این مکتب هریک با زبانی رمزی ویژه خویش سخن می‏گفتند زیرا که این گفته «مالارمه» شاعر سمبولیک سرآغاز اندیشه‏ها و گفتار آنان بود که می‏گوید:
«نام بردن از یک چیز سه چهارم لطف شعر را تباه می‏سازد، زیرا که جاذبه‏ی هر شعر بستگی به خرسندی خاطر دارد که خواننده در نتیجه درک نکته‏ها و مضمونهای شعری به کمک گمان خود به دست می‏آورد. با اشاره و کنایه چیزی را نمایاندن یا احساسی را برانگیختن، زیبائی اندیشه هنری را به کمال می‏رساند.»

از همین رو بود که این رمزها و کنایه‏ها (سمبل‏ها) به نوشته‏ها یا سروده‏های هنرمند سمبولیک ویژگی خیال‏انگیزی می‏داد و پدیده‏های هنری او را به شکل یک پدیده عرفانی یا روحانی می‏نمایاند ...


تعداد مشاهده: 559 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:100 کیلوبایت



دانلود فایل

تحقیق سلسله سامانیان

تحقیق سلسله سامانیان




دانلود تحقیق با موضوع سلسله سامانیان،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:اواخر قرن سوم و قرن چهارم را می‌توان عصر طلایی ایران بعد از اسلام نامید.سلسلۀ سامانیان که در شرق ایران،در منطقه ماوراء النهر خراسان بزرگ حاکم بودند تحولات فرهنگی وتمدنی عظیمی را به وجود آوردند و در طول یک قرن حکومت زمینه مناسبی را برای تبلور نبوغ ایرانی فراهم آوردند. اینان گرچه کاملاً مستقل نبوده و بخشی از قلمرو وسیع خلافت عباسی محسوب می‌شدند ولی در این منطقه از نفوذ واستقلال نسبی برخوردار بودند.
 پیشینه وخاستگاه سامانیان
سامانیان که نسب خود را به بهرام چوبین می‌رسانند از فرزندان سامان خدات هستند، وی از افراد صاحب نفوذ در ماورالنهر بود که در دوران خلافت هشام بن عبدالملک اموی به والی خراسان (اسدبن عبدالله قَشری) تقرب یافت و اسلام آورد. او چهار پسر به نام‌های (نوح،احمد،یحیی،الیاس) داشت که مأمون آنها را مقرّّب داشت. والی خراسان (غسان بن عباد) در سال 204 ه‍.ق به هر یک از آنها حکومتی واگذار نمود.
 با آغاز زمامداری طاهریان در 206 ه‍.ق، طاهر نیز آنان را در مناصب گذشته ابقاء نمود.
احمد پسر نوح برای اولین بار در ماوراءالنهر حکومتی واحد ایجاد کرد و از سال 242 تا 250 ه‍.ق امور سیاسی و نظامی ماوراءالنهر را به دست گرفت. او هفت پسر داشت به نام‌های (نصر – یعقوب- یحیی – اسد- اسماعیل- اسحاق- حمید) بعد از فوت او نصر در سمرقند به جای او نشست و برادرش اسماعیل را حاکم بخارا نمود و نیز وی را به جانشینی برگزید...


تعداد مشاهده: 599 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:13 کیلوبایت



دانلود فایل

تحقیق حمایت آمریکا از عراق در جنگ با ایران

تحقیق حمایت آمریکا از عراق در جنگ با ایران




دانلود تحقیق با موضوع حمایت آمریکا از عراق در جنگ با ایران،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:ویلیام کیسی مدیر سیا شخصاً مسئولیت نظارت بر اطمینان از این امر را بر عهده داشت که عراق به اندازه کافی مهمات، تجهیزات و تسلیحات داشته باشد تا در جنگ با ایران شکست نخورد جوزف کی و آلکس لفبوربا وجودی که دولت آمریکا عراق را به تهاجم به ایران در سال ۱۹۸۰ تشویق کرده بود، در ابتدا رسماً موضع بی طرفی اتخاذ کرد. واشنگتن راضی بود تا زمانی که عراق دست بالا را داشت یا دو کشور درگیر خونریزی  دوجانبه بودند، جنگ ادامه یابد. فروش اسلحه از طریق طرف های سوم به دو کشور تسهیل شد، هر چند که قدرت های اصلی به طور رسمی دو طرف مخاصم را تحریم تسلیحاتی کرده بودند.با این حال، در سال ۱۹۸۲ تدریجاً ورق به نفع ایران برمی گشت. نیروهای نظامی ایران نیروی مهاجم اولیه عراق را از ایران بیرون رانده و از تابستان دست به یک رشته ضد حمله در خاک عراق در حوالی بصره زده بودند. ناتوانی عراق در صدور نفت از طریق خلیج فارس، این کشور را در معرض فروپاشی اقتصادی قرار داده بود. به علاوه عملیات نظامی عراق که به خرید گسترده سلاح از خارج متکی بود، مختل شده بود. عراق سلاح های غربی را از طریق اروپا و سلاح های روسی را از طریق مصر دریافت می کرد و این امر با تأیید تلویحی آمریکا صورت می گرفت.آمریکا پیروزی ایران را تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و عرضه نفت آمریکا می دانست.هاوارد تیچر، کارمند سابق شورای امنیت ملی آمریکا و دولت ریگان در سال ۱۹۹۵ شهادت داد دولت آمریکا در سال ۱۹۸۲ در پی دستور کاخ سفید، کمک محرمانه به عراق را سیاست خود ساخته بود. تیچر گفت: «ریگان با صدور بخشنامه تصمیم امنیت ملی در ماه ژوئن سال ،۱۹۸۲  به این امور رسمیت بخشید ... ویلیام کیسی مدیر سیا شخصاً مسئولیت نظارت بر اطمینان از این امر را بر عهده داشت که عراق به اندازه کافی مهمات، تجهیزات و تسلیحات داشته باشد تا در جنگ با ایران شکست نخورد. پس از صدور بخشنامه یاد شده، آمریکا با اعطای میلیاردها دلار اعتبار، ارائه اطلاعات نظامی به عراقی ها و نظارت دقیق بر فروش اسلحه از طریق کشورهای ثالث به عراق مراقب آن بود تا این کشور تسلیحات مورد نیاز را داشته باشد.»دولت ریگان تصمیم گرفت عراق را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند تا راه برای حمایت از عراق هموار شود. این فهرست را کارتر جهت توجیه تحریم اقتصادی کشورهایی که به نوعی با منافع آمریکا مخالفت کرده بودند، ایجاد کرده بود. پس از خروج عراق از فهرست، این کشور واجد شرایط دریافت وام از مؤسسات دولتی آمریکا مانند بانک صادرات- واردات شد.در تاریخ ۸ اکتبر ،۱۹۸۳ دو تن از مقامات وزارت خارجه آمریکا به نام های نیکولاس ولیوتس و جانتان  هاو در سندی که برای لارنس ایگل برگر که در آن زمان معاون دستیار وزیر خارجه در امور سیاسی بود، دلایل کنار گذاشتن سیاست بی طرفی را از سوی آمریکا تشریح کردند. این سند موضع بی طرفی سابق  آمریکا را این گونه تشریح کردند: «تا به حال این سیاست اهداف و منافع ما را برآورده کرد است. این سیاست باعث شده است ...

تعداد مشاهده: 674 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:13 کیلوبایت



دانلود فایل

تحقیق رئالیسم

تحقیق رئالیسم




دانلود تحقیق با موضوع رئالیسم ،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:رئالیسم
رئالیسم از ریشه‌ی لاتین «Real» به معنای واقعیت گرفته شده است. رئالیسم در معنای لغوی، معادل واقع‌گرایی یا واقعیت‌گرایی است. به لحاظ مابعدالطبیعی و در فلسفه‌ی یونان باستان، واقعیت عبارت است از امر بیرونی خارج از ما. در حکمت عرفان اسلامی، «واقعیت»، امری ذومراتب است و در نظام هستی، «واقعیت مثالی» قرار دارد و باطنٍ واقعیت ملکوتی یا مثالی نیز، واقعیت جبروتی است که البته در زبان حکما و عرفا، از این مراحل بیش‌تر با تعبیر «حقیقت» نام می‌برند و معمولاً واژه‌ی «real» یا «واقعیت» در خصوص مرتبه‌ی محسوس عالم و واقعیت حسی به کار برده می‌شود.
مرحوم علامه طباطبایی، در مقابل سوفسطائیان و آن دسته از فیلسوفان موسوم به «ایده‌آلیست» که به نحوی منکر وجود عالم عینی بیرون از ماده بودند، اساس اندیشه‌ی فلسفی خود را «رئالیسم» نامیدند. در یک احصاء مختصر، می‌توان از 3 منظر، به مفهوم «رئالیسم» (واقع‌گرایی) و مفهوم مقابل آن «اید‌آلیسم» نگریست:
الف) هستی‌شناختی
از نظر این دادگاه، «واقعیت»، عبارت از آن مرتبه از واقعیت است که ظهور عینی و محسوس دارد و ظاهرِ وجود است و «حقیقت» همانا مرتبه‌ی باطنی و عینی‌ای است که اصیل‌تر و واقعی‌تر از مرتبه‌ی آن را تشکیل می‌دهد که در نظام هستی‌شناسی حِکْمی - عرفانی آن را «واقعیت ملکوتی» یا «عالم مثال» می‌نامند...

تعداد مشاهده: 654 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:14 کیلوبایت



دانلود فایل

تحقیق دوران تاریخى چگونه از هم متمایز مى شوند؟

تحقیق دوران تاریخى چگونه از هم متمایز مى شوند؟




دانلود تحقیق با موضوع دوران تاریخى چگونه از هم متمایز مى شوند؟،
در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:دوران تاریخى چگونه از هم متمایز مى شوند؟ این یک پرسش کلیدى است و شاید علت این که تاکنون این پرسش به صورت جدى براى ما مطرح نشده، این باشد که ذهنیت ما را انبانى از پاسخ هاى مبتنى بر مشهودات و مقبولات رایج فراگرفته است و شاید در آغاز، پاسخ آنچنان بدیهى به نظر برسد که دلیلى براى پاسخ دوباره به آن نبینیم. مانند این که گوناگونى دوران تاریخى را به سبب علم و عقل، تطور ابزار، نوع تعریف از انسان و طبیعت و... دانسته اند و ما نیز از سر تسامح یا کم خردى پذیرفته ایم، حال آنکه نمى دانیم این پاسخ ها مربوط به دورانى است که ما در آن زندگى مى کنیم و این، خود، یکى از ادوار تاریخى به شمار مى رود. پس هرگز نمى تواند ملاک حقیقى براى تمام دوره هاى تاریخى باشد.
انسان عهدى مى بندد و با حقیقت حق نسبتى مى یابد و این نزدیکى و دورى او نسبت به حقیقت است که تمام شئون زندگى او را معنایى تازه مى بخشد. بدین ترتیب، تاریخ جدیدى آغاز مى شود. علم و عقل، فلسفه، تاریخ، تمدن، فرهنگ و تمام تعاریف بشر از مفاهیم اساسى، فرع بر نسبت جدیدى است که بشر با حقیقت یافته است. «گشت هاى تاریخ چیزى جز شکستن عهد سابق و بستن عهد تازه نیست، ولى در دوره جدید، بشر خود را در آینه حق مى بیند و با خود عهد مى بندد و با این عهد، خانه عقلش ویران مى شود و زمامش به دست وهم مى افتد. این وهم باید بشر را مالک الرقاب عالم سازد و بهشتى را که ادیان وعده داده اند، در زمین محقق کند ...

تعداد مشاهده: 677 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:11 کیلوبایت



دانلود فایل