دانلود تحقیق با موضوع اهل بیت نور الهى، در قالب word و در 32 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: تفسیر این آیه کریمه در دو قسمتبحثشد:یک قسمت در اطلاق نور بر ذات مقدس
الهى که فرمود «الله نور السموات و الارض» و قسمت دوم درباره تمثیلى که
آیه کریمه ذکر فرموده است، در واقع خانهاى یا خانههایى را در نظر مىگیرد
که با چراغى-با همان ترتیبى که جلسه پیش عرض کردم-روشن است و این را مثلى
نه براى ذات خدا بلکه براى نور خدا در خلق ذکر مىکند.راجع به مفاد این مثل
مطالبى عرض کردم و وعده دادم که نتیجه آن را در این جلسه بیان کنم. هر چیزى به خدا شناخته مىشود و خدا به ذات خودش همان طورى که قبلا عرض کردم، این آیه کریمه از آیاتى است که نظر بیشتر مفسرین و غیر مفسرین را جلب کرده است. مطلبى
را که شاید تا اندازهاى مفاد این آیه را روشن کند برایتان عرض مىکنم و
آن اینکه در روایات ما یک مطلبى در باب «معرفة الله» یعنى در باب خداشناسى
آمده است که در ابتدا به نظر بسیار سخت و دشوار مىرسد و آن این است که هر
چیزى به خدا شناخته مىشود و خدا به ذات خودش شناخته مىشود، و بلکه در
روایات ما تعبیر عجیبى آمده است، ظاهرا عبارت این است: «کل معروف بغیره
مصنوع» یعنى هر چیزى که او را فقط و فقط به وسیله شىء دیگر باید شناخت او
مخلوق است و خدا نیست، و این، جمله عجیبى است که «خدا به ذات خودش شناخته
مىشود و غیر خدا به خدا شناخته مىشود» در صورتى که ما این طور فکر
مىکنیم-و خیال مىکنیم که راه منحصر هم این است-مىگوئیم ما عالم را به
خود عالم مىشناسیم یعنى مخلوق را به خود مخلوق مىشناسیم و خدا را به
وسیله مخلوق مىشناسیم.حتى بعضى از نویسندگان اسلامى -که ابتدا از مصریها
شروع شد و بعد هم به غیر مصریها سرایت کرد-گفتند اساسا راه شناختن خدا
منحصرا مخلوقات هستند و خدا را فقط از راه مخلوق یعنى پس از شناختن مخلوق
باید شناخت، و حتى این انحصار را به گردن قرآن گذاشتند.این مطلب به این
صورت یعنى به صورت «فقط و انحصار» مسلم حرف غلطى است، [البته] براى مردم
مبتدى این طور است، یعنى براى متذکر کردن مبتدیها به خدا، راه ابتدایى و
کلاس اول همین است، که خود قرآن هم این کار را کرده است و مخلوقات را آیات و
نشانههاى خدا مىداند، ولى از این راه، انسان فقط یک نشان اجمالى و مبهمى
از خدا پیدا مىکند بدون آنکه به آنچه که نامش معرفتخدا و شناسایى خداست
[دستیابد]. مطلب دیگر این است که در قرآن کریم به یک اصلى برخورد
مىکنیم-که در جلسه قبل هم اشاره کردم-و آن اصل هدایت است، یعنى قرآن هیچ
موجودى را کور و گمراه نمىداند، همه موجودات را بینا و راه یافته
مىداند.بگذریم از انسان به حکم اینکه مکلف است راهى را خودش پیدا کند و یک
گمراهى نسبى در سطح تکلیف پیدا مىکند، در نظام تکوین عرض مىکنم (1) ...