دانلود تحقیق با موضوع فواید نماز، در قالب word و در 52 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: مقدمه گرچه هریک از احکام و فرایض دینی به جای خود از اهمیت و ارزش
خاصی برخودار است اما در میان بعد از معرفت الهی هیچ فریضهای به والایی
مرتبه نماز نرسد چراکه این تنها نماز است که معراج مومن و عامل تقرب انسان
وارسته به خدا شناخته و معیار پذیرش همهی واجبات قرار گرفته است به این
جهت آخرین پیام سفیران الهی، سفارش به نماز، بوده است چنانچه پرسش نخستین
روز رستاخیز هم از آن خواهد بود. نماز دنیایی بس عظیم دارد و بحث دربارهی
تمام گوشههای آن در این مقال مقدور نمیباشد از اینرو در این مسله به
رابطهی نماز و جوان میپردازیم و نماز را از این منظر مینگریم. به
این منظور ابتدا به «حقیقت و روح نماز» و اهمیت دوران جوانی و روحیهی
انفعالی و تاثیر پذیری این نسل در مقابل عوامل خارجی پرداخته و سپس ارتباط
نماز با تعدیل و تکامل شخصیتی و ایفای نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی
جوانان را بیان خواهیم کرد. نماز لفظ و واژهای است که در متون دینی ما
به عنوان صلاة از آن یاد شده و دارای معانی متعددی است که یکی از آن معانی،
همین عمل مخصوص است که به نام «نماز» در دین اسلام تشریع شده است. نماز
به این شیوهی مرسوم که مصداق آن برای همهی مسلمین روشن و آشکار است چیزی
نیست که مورد فهم و درک نباشد چون آنچه که از سنت رسول اکرم(ص) و اهل
بیتش استفاده میشود پر واضح است که این تلقی از نماز، یعنی، اعمال مخصوصی
که با تکبیرة الاحرام شروع و به سلام ختم میشود. آنچه که مسلم است
این است که این عمل ظاهری که اصطلاحاً بدان نماز گفته میشود تمام حقیقت
نماز نیست بلکه این صورت و چهرهی ظاهری آن است نماز امری است الهی که
تحقّق آن همانند سایر امور دارای ظاهر و باطن است که در متون دینی به هر دو
جهت آن اشارات رفته است. تصویر ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوص
انجام گیرد و فقط آن ظاهر فرض و واجب است اما روح و باطن نماز عبارت است از
اخلاص، حضور قلب ذکر خداوند و تعظیم در مقابل او، امید و دلبستگی به ذات
ربوبی، اعتمادکردن به وجود سرمدی و محوشدن در مقابل ذات یکتایی که در مقابل
عظمت و جلا لت او قیام نموده است. حقیقت نماز هم بودن سایر امور در
باطن و روح او نهفته شده که این قالب و صورت را پذیرا شده است. هرگاه آن
حقیقت بخواهد در عالم خارج تحقیق یابد و تاثیر خود را بگذارد باید در همین
قالب خاص باشد و در غیر اینصورت نماز نبوده بلکه پدیده دیگری است. بر
هیچ اهل عملی پوشیده نیست که در شکلگیری شخصیت هر فرد، مقطع جوانی از
جایگاه خاص و اهمیت ویژهای برخودار است. شاید بتوان گفت که ثبات شخصیت هر
انسانی در این سنین آغاز و به هر نحوی که شکل گیرد و برتری این مقطع سنی
تاکیدات زیادی رفته و نیز روانشناسان این دوره را حیات مجدد انسان
نامیدهاند. پیامبر اکرم دربارهی ارزش جوانی میفرمایند: «اغتنم شبابک قبل هرمک»[1]: جوانیتان را قبل از فرا رسیدن پیری غنمیت و قدر بدانید. این
سخن و سخنان گوهر بار دیگر ایشان که در خطاب به مسلمانان تاکید داشتند
علاوه بر سیرهی عملی و برخورد بزرگوارانه و محترمآنهای که با جوانان
داشتهاند حاکی از حساسیت عنوان جوانی است. بنابراین از منظر علم و دین در
تمام عمر و طول حیات انسانی هیچ برههای مهمتر از دورهی نوجوانی و جوانی
نیست ...