دانلود تحقیق با موضوع وجود خدا در قرآن، در قالب Word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: براساس بیان و هدایت قرآن، خدا نه وجود است نه موجود، بلکهحقّ "قیوم"
است.وجود اگر چه نامى مقدّس از نامهاى نیک خداوند است و اگرچهنورى است که
حقایق هستى را آشکار مىسازد و اگرچه با موجودات تفاوت دارد ولى به رغم همه
این امور نمىتوانآن را خدا دانست و نمىتوان خدا را وجود دانست -پاک و
مبراستپروردگار از این که چنین باشد- بلکه "وجود"، مخلوقى از"مخلوقات"
خداست و هرگونه که بخواهد در آن تصرّف مىکند و آنرا به پدیدهاى مىبخشد و
در نتیجه آن پدیده آشکار شده و آفرینشمىیابد.نزدیکترین وسیله براى شناخت
آن که وجود، مخلوق استتصرّف در آن مىباشد و این که یک بار به چیزى داده
مىشود و سپساز آن ستانده مىشود، پس "وجود" هم "حقیقتى" است که مالک
آنیعنى خداوند قادر آن را تدبیر مىکند. موجودات نیز خدا نیستند، بلکه
ستاره و درخت در برابر خداسجده مىکنند و خورشید و ماه به تدبیر خدا جریان
دارند و زمینتسلیم امر اوست، سادهترین دلیل آن نشانههاى آشکار
ضعفپدیدههاست که هرگز نمىتوانند خداوند قادر باشند -پاک و منزّهاست خدا
از این که چنین باشد.این اصل فلسفى که وجود را به ممکن و واجب تقسیم
مىکندووجود ممکن را "مخلوق" و وجود واجب را "خالق" مىپندارد درقرآن اصلاً
مردود است، زیرا خدا نه وجود است و نه مخلوق بهوجود. بلکه وجود، نورى است
در اختیار خدا و بخشیده شده بهمخلوقات، پس چگونه ممکن است خداوند و
آفریدهها در یکاساس مشترک باشند و آن را وجود بنامیم و حال آن که سه
اساسوجود دارد: خدا، وجود و آفریدهها.این "اصل صوفیانه" که خدا را "ذات
موجودات" مىپندارد و نیزاین "اصل مادى" که پدیدهها را "ذاتاً مسلّط"
برخود مىداندوبنابراین همین پدیدهها، خود خدایند و بس، همگى
اصولىمردودند. زیرا خداوند والاتر، بالاتر و بزرگتر از
مخلوقاتوآفریدههاى خود است، نه او مخلوقات و نه مخلوقات، او هستومیان او
و مخلوقاتش تباین است و اشتراکى نیست، مگر در الفاظىکه در حدود امکانات
آفریدهها وضع شده است. میان خدا ومخلوقات تباین مطلق است پس هر آنچه در
مخلوقات جایز باشددرباره خداوند محال است و بر عکس ...