عبادت فطری بشریت است
فطرتاً هرموجودی که لباس هستی پوشیده به ازکتم
عدم پای به عرصه حیات و زندگی نهاده به طور مرموز و ناخود آگاه خواستار و
پویای آفریدگار وصانع خویش است واز هر سوی به سوی دیگر و خالق و پرودگار
خود را می جوید ، تا پاس حرمت و احترام لازم او را بنماید و از فضل و رحمت و
اکرام او تشکر و سپاسگذاری نموده و به مصداق این که انسان بنده احسان است
به پیشگاه با عظمت او سرتعظیم و بندگی فرود آورد .
خداوند می فرماید:
فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطرالناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذالک الدین القیم و لکن اکثرالناس لا یعلمون
به
ایین راست خداوند روی آور آیینی که خدا آفرینش انسان را بر روی ان نهاد و
خلق خداوند تغییر پذیر نیست این است دین استوار و محکم ولی بیشتر مردم جاهل
هستند و به آن علم ندارند.
فطرت چیست ؟
فطرت یک شعور باطنی است و
انسان رابه طور ناخودآگاه به سوی خالق و آفریدگار رهبری وهدایت می کند و در
هدایت خود به سوی خدا به هیچ گونه استدلال و برهانی نیاز ندارد و
ناخودآگاه آدمی را خداخواه و خداجونموده و این امر غریزی رادر نهاد انسان
شکوفا می سازد .
اذغان دانشمندان غرب برخداجویی بشریت
جان ایورث استاد دانشگاه کلمبیا درباره مذهب چنین می گوید :
«
هیچ فرهنگ و تمدنی در نزد هیچ قومی نمی توان یافت مگر انکه در آن فرهنگ و
تمدن شکل و نقشی از مذهب وجود داشته است و ریشه های مذهب تا اعماقه تاریخ
از تاریخ که ثبت نشده و به دسترس بشریت نرسیده کشیده شده است .
ژان ژاک روسو می گوید :
راه
خداشناسی منحصر به عقل نیست بلکه شعور فطری بهترین راهی است برای اثبات
این موضوع که همه موجودات غیر انسان ، با شعور خدا را می پرستند .
الکس کارل می گوید :
احساس
عرفانی جنبشی است که از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یک غریزه اصلی
است .انسان همان طور که به آب نیاز دارد ،به خدا نیز محتاج است . هرگونه
شناخت و عرفانی که از خدا در وجود ما نهفته است از فطرت سرچشمه می گیرد و
خداشناسی با خلقت انسان عجین است .تمامی موحدین و متععبدین در محور فطرت و
به استمداد به عبادت و اطاعت معبود واقعی خویش می پردازد ...
تعداد مشاهده: 716 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 21
حجم فایل:15 کیلوبایت