دانلود پاورپوینت با موضوع معماری کامپیوتر، در قالب ppt و در 501 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
فصل اول: رئوس مطالب در معماری و سازماندهی کامپیوتر معماری کامپیوتری به چه معناست؟ معماری کامپیوتر معماری (از دیدگاه معمار) پیاده سازی سازماندهی: منظر سطح بالا سیستم حافظه ساختار گذرگاه (bus) طراحی داخلی CPU سخت افزار طراحی منطقی تکنولوژی بسته بندی(packaging) معماری مجموعه دستورالعمل مراحل در سازماندهی کامپیوتر مفهوم ماشین های چندسطحی مفاهیم ماشین مجازی انضباط در معماری تصویر بزرگ عوامل در معماری کامپیوتر مجموعه دستورالعمل ها یک محیط بحرانی مهندسی و معماری کامپیوتر کجاست؟ تشریح: پنج جزء ترکیب شده کامپیوتر تکنولوژی کامپیوتر: تغییری مهیج گرایش تکنولوژی: پیچیدگی ریزپردازنده Intel 486™ DX CPU Pentium® Processor Pentium® III Processor (Coppermine) Intel® Itanium® Processor Cache Size Becoming Larger and Larger یک بازبینی از جریان طراحی پردازنده چگونه یک CPU طراحی می شود طراحی معماری مجموعه دستورالعمل (ISA design) طراحی در سطح وظایف (function-level) RTL design طراحی در سطح اجزاء ترکیب دهنده طراحی gate-level/switch-level طراحی در سطح مدار روش کلاسیک طراحی مرحله ای معماری مجموعه دستورالعمل: انتخاب یک الگوی ساخت A تعریف A برای تطبیق با کارایی مورد تقاضای جدید و تکنولوژی جدید ارزیابی (شبیه سازی معماری مجموعه دستورالعمل) تکرار تا کسب رضایت کل استراتژی شبیه سازی شبیه ساز در سطح دستورالعمل (ISA) شبیه سازی در سطح سیستم در سطح RTL در سطح سوئیچ همراه با تاخیرها شبیه سازی در سطح مدار کارایی شبیه سازها کارایی دستورالعمل بر چرخه (IPC)
فصل دوم: معماری مجموعه دستورالعمل ها مراحل اجرای یک دستورالعمل چه چیزی در یک ISA (معماری مجموعه دستورالعمل) مشخص می شود؟ یک ISA ساده: حافظه به حافظه مدل حافظه ترجمه کد ساده استفاده از یک مکان موقتی مشکلات در معماری حافظه به حافظه ماشین های مبتنی بر انباشت گر (Accumulator) ماشین مبتنی بر انباشت گر که A=(B+C)*(D+E) را انجام می دهد ضعف ماشین های مبتنی بر انباشت گر ماشین های مبتنی بر انباشت گر هنوز در کامپیوترهای اولیه معمول بودند پیشنهادات برای ماشین های مبتنی بر انباشتگر ماشین های مبتنی بر پشته معماری مجموعه دستورالعمل ماشین های مبتنی بر پشته ماشین مبتنی بر پشته که A=(B+C)*(D+E) را انجام می دهد ماشین مبتنی بر پشته کاربرد ماشین های مبتنی برپشته ماشین های مبتنی بر ثبات ثبات های عام منظوره_خاص منظوره ثبات های خاص منظوره The z_80 cpu ثبات عام منظوره ماشین های (GPR) ماشین GPR A=(B+C)*(D+E) را انجام می دهد اندازه های داده های متفاوت حافظهMIPS Byte-Order (“Endianness”) Big-Endian vs. Little-Endian روش های آدرس دهی روش های آدرس دهی ساده روش های آدرس دهی غیر مستقیم روش های آدرس دهی پیشرفته روش های آدرس دهی منتخب بسامد روش های آدرس دهی روش های آدرس دهی داده های تجربی چه طور ما نمایش دادن دستورالعمل ها را انجام می دهیم؟ دستورالعمل های با طول متغیر دستورالعمل های با طول ثابت بار گذاری اعداد صحیح کوچک The RISC Approach معیارهایRISC[COL WELL 85] عمل تک چرخه ای ماشین Load_Store کنترل سخت افزاری رابطه دستور العمل های کم و روشهای آدرس دهی دستورالعمل های با قالب ثابت تلاش بیشتر در زمان کامپایل ثبات ها قراردادهای ثبات استاندارد قراردادهای ثباتی در MIPS عملیات MIPS بارگذاری/ذخیره عملیات ALU انشعاب ها/ پرش ها قالب های دستورالعمل MIPS فیلدها در دستورالعمل های MIPS: op: مشخصات عمل: بیان اینکه کدام قالب استفاده شود rs: اولین ثبات منبع rt: دومین ثبات منبع rd: ثبات مقصد funct: جزئیات اضافی opcode address: ثابت فوری و تغییرمکان یافته و یا انشعاب ماشین نمایش دستورالعمل های MIPS عملوندهایALU نمایش ماشینی ضرب و تقسیم صحیح در MIPS دستورالعملهای انتقال داده ها An Example انشعاب ها طبقه بندی انشعاب ها If Then Else در MIPS بررسی انشعاب ها انواع انشعاب درMIPS دستورالعمل های انشعاب مولد اهداف انشعاب در MIPS بدنه سوئیچ در MIPS سوئیچ کامپایل شده برای MIPS کامپایل کردن دستورات کنترلی دیگر پشتیبانی دستورالعمل های فراخونی پردازه روش آدرس دهی MIPS های دیگر MIPS عملوندهای MIPS اسمبلی زبان MIPS ماشین زبان فراخوانی تابع درMIPS مشکلات فراخوانی تابع ها فراخوانی پردازه: مکان پارامترها کنترل انتقال ذخیره سازی Acquire انجام دادن کار مکان بازگشت نتایج بازگشت کنترل بر گشتی به فراخوان قراردادهای ثبات استاندارد پارامترهای میانی ثبات های ذخیره سازی اعلام یک تابع در MIPS
فصل سوم: نمایش اعداد و محاسباتی کامپیوتر نمایش عددی: صحیح بدون علامت صحیح بدون علامت (مبنای اولیه سیستم اعداد) صحیح بدون علامت (BCD: binary coded decimal) صحیح با علامت (علامت مقدار) بیت ها و اعداد مکمل 2 صحیح با علامت (مکمل دو) گنجاندن اعداد کوچکتر در بیت های بیشتر جمع و تفریق سرریزی کشف سرریزی کار CPU در برابر سرریزی چیست؟ دستورالعمل ها طراحی پردازش مسئله: طراحی واحد محاسبه و منطق طراحی: روش تقسیم و غلبه محیط ALU (ALU Interface) طراحی: کاهش مسئله به یک مسئله ساده تر طراحی با بلاک دیاگرام سطح پایین تر بلاک ALU یک بیتی تمام جمع کننده Full Adder جدول درستی تمام جمع کننده طراحی تمام جمع کننده ALU یک بیتی ALU یک بیتی برای MSB واحدهای محاسبه منطق (ALU) بزرگتر محاسبه تعداد گیت ها تاخیر گیت ها جمع کننده کری موج دار Carry Lookahead Adder (CLA) معادله منطقی کری Carry Lookahead Logic تعدیل کردن واحد محاسبه ومنطق یک بیتی تعیین زمان CLA 4 بیتی واحد محاسبه و منطق 16 بیتی. ورژن1 واحد محاسبه و منطق 16 بیتی. ورژن2 CLA 4 بیتی ضرب و تقسیم صحیح ضرب صحیح بدون علامت این چگونه کار می کند؟ محاسبات ساده ریاضی سخت افزار ضرب ورژن1 الگوریتم ضرب ورژن1 نظارت بر روی ورژن1 ضرب سخت افزار ضرب ورژن2 چه چیزی روی می دهد؟ مشاهدات ورژن2 ضرب سخت افزار ضرب ورژن2 الگوریتم ضرب ورژن3 مشاهدات ورژن3 ضرب الگوریتم بوت ضرب علامت دار الگوریتم های سریع تر یا عمل ضرب تقسیم :مداد و کاغذ سخت افزار تقسیم ورژن1 الگوریتم تقسیم ورژن 1 مشاهدات تقسیم ورژن1 سخت افزار تقسیم ورژن 2 الگوریتم تقسیم ورژن 2 مشاهدات تقسیم ورژن2 سخت افزار تقسیم ورژن 2 الگوریتم تقسیم ورژن 3 مشاهدات تقسیم ورژن3
فصل چهارم: سنجش کارایی اغلب چه کسی CPUها را ارتقا می دهد برای خرید یک ماشین جدید چگونه تصمیم می گیرید؟ کارایی و هزینه از نظر مشتری/CPU: از لحاظ خرید معین کردن یک مجموعه از ماشین ها که دارای بهترین کارایی کمترین هزینه بهترین کارایی/ هزینه از لحاظ طراحی مواجه با انتخاب طراحی است که دارای بهترین بهبود کارایی کمترین هزینه بهترین کارایی/ هزینه نیاز هر دو پایه ای برای مقایسه معیاری برای ارزیابی هدف ما فهماندن مفهوم هزینه و کارایی از انتخاب های معماری است. دو تصور از کارایی تعاریف کارایی درک کارایی تعریف زمان ساعت کامپیوتر معیارهای پایه ارزیابی مقایسه معیارهای ماشین ها زمان اجرا توان عملیاتی زمان CPU MIPS: مخفف میلیونها دستورالعمل در ثانیه MFLOPS: میلیون ها عمل ممیز شناور در هر ثانیه مقایسه مجموعه برنامه های استفاده شده در ماشین ها مفهوم محاسباتی مفهوم محاسباتی سنگین Benchmarks چه تعداد چرخه برای یک برنامه نیاز است؟ تعداد چرخه های متفاوت برای دستورالعمل های متفاوت اکنون که ما با مفهوم چرخه آشنا شدیم محاسبه زمان CPU مثالی از محاسبه زمان CPU فاکتورهای موثر در کارایی CPU فاکتورهای موثر در کارایی CPU محاسبه CPI مسائل با میانگین حسابی خلاصه ای از کارایی آزمون های کارایی کامپیوتر انواع آزمون های کارایی موسسه ارزیابی کارایی سیستم دیگر آزمون های کارایی SPEC مثال هایی از آزمون های کارایی SPEC95 عوامل ضعیف ارزیابی کارایی بالا بردن میزان تسریع به صورت زیر تعریف می شود تخمین بهبود کارایی CPIبه عنوان یک ابزار تحلیلگر برای راهنمای طراحی دستورالعمل PEER: قانون آمدال اتصال انرژی: فیزیک های بنیادی خلاصه ای از ارزیابی کارایی
فصل پنجم: روش های پیاده سازی معماری پردازشگر یک تصویر بزرگ: ما الان کجا هستیم؟ یک شمای اصلی:چشم انداز کارایی چه طور یک پردازشگر طراحی می شود:مرحله به مرحله: تجزیه وتحلیل مجموعه دستورالعمل=>پیش نیازهای مسیر داده انتخاب کردن مجموعه ای از بخشهایی از مسیر داده و بنیاد نهادن روش های ساعت زنی طراحی مسیر داده با در نظر گرفتن پیش نیازها طراحی کنترل منطقی یادآوری: قالب های دستورالعمل های MIPS ثبات منطقی انتقال (RTL) مرحله 1: تعیین پیش نیازهای مجموعه دستورالعمل حافظه دستورالعمل و داده ها ثبات ها (32 x 32) خواندن rs خواندن rt نوشتن rtیاrd PC شمارنده برنامه گسترش دهنده (گسترش علامت یا گسترش صفر) جمع و تفریق یا مقدار فوری گسترده شده Add 4 or shifted extended immediate to PC مرحله 2: اجزاء مسیر داده مرحله 3: پیش نیازهای ثبات انتقال-> طراحی مسیر داده واکشی دستورالعمل کدبرداری دستورالعمل ها و خواندن عملوندها محاسبه کردن عمل بازنویسی نتیجه الف 3: مقدمه واحد واکشی دستورالعمل عملیات متداولRTL واکشی دستورالعمل: mem[PC] جدید کردن شمارنده برنامه: کد پشت سرهم:: PC <- PC + 4 انشعاب و پرش: PC <- “something else” ب3: جمع و تفریق پ3: عمل منطقی بلافاصله ت3: عمل بارکردن ث3: عمل ذخیره سازی ج3: دستورالعمل انشعاب مسیر داده برای عمل انشعاب قرار دادن همه اینها با هم: یک مسیر داده تک چرخه ای مفهوم سیگنال های کنترلی مفهوم سیگنال های کنترلی واحد واکشی دستورالعمل در ابتدای جمع مسیر داده تک چرخه ای در طول عمل جمع و تفریق واحد واکشی دستورالعمل در انتهای جمع OR مسیر داده تک چرخه ای در طول عمل بلافاصله مسیر داده تک چرخه ای در طول بارکردن مسیر داده تک چرخه ای در طول عمل ذخیره سازی مسیر داده تک چرخه ای در طول عمل انشعاب واحد واکشی دستورالعمل در انتهای انشعاب مرحله 4:مسیر داده داده شده :RTL->CONTROL کنترل ALU طراحی کنترل ALU چهره قالب دستورالعمل های MIPS طراحی واحد کنترل برای اجرای دستورالعمل تک چرخه ای طراحی واحد کنترل جدول درستی برای نوشتن ثباتی PLA روش های کنترل اصلی پیاده سازی یک دستورالعمل چند چرخه ای توضیحاتی از پیاده سازی تک چرخه ای چه چیزی باعث مشکل می شود زمانی کهCPI=1پردازشگر است کاهش زمان چرخه محدودیت های بنیادی زمان چرخه تقسیم بندی CPI=1 مسیرداده مثال مسیر داده چند چرخه ای خصوصیات R-type دستورالعمل های (add, sub, . . .) دستورالعمل های فوری منطقی دستورالعمل بارکردن دستورالعمل ذخیره کردن دستورالعمل انشعاب مسیر داده چند چرخه ای (Figure 5.26, p.327) مسیر داده چند چرخه ای به همراه نمایش خطوط کنترلی طرح ساعت زنی مراحل پایه محاسبه دستورالعمل کنترل برای PC بعدی PC بعدی تعیین می شود به وسیله یک سیگنال کنترلی 2 بیتی برای بالا روش های طراحی کنترل برای اجرای دستورات چند چرخه ای مبنا قرار دادن ماشین با حالات محدود مبنا قرار دادن Microprogramming ساختار FSM کنترل اختصاصی برای چند چرخه ای تخصیص حالات اجرای دستگاه کنترل ماشین حالت متناهی تعادل منطقی برای خروجی های سیگنال کنترلی تعادل منطقی برای خروجی های حالت بعدی تفسیر دستورالعملMacro واکشی برنامه میکرو دستورالعمل ارجاع به حافظه برنامه میکرو R-type برنامه میکرو انشعاب برنامه میکرو پرش برنامه میکرو همه میکرو کد
فصل ششم: خط لوله ای کردن و معماری خط لوله ای شده خط لوله ای مفاهیم پایه خط لوله ای خط لوله ای کردن، معمول است شستن ترتیبی شستن خط لوله ای شده دروس خط لوله ای کردن مفهوم پایه خط لوله ای کردن به عنوان یک تکنیک معماری محدودیت های کارایی در یک خط لوله روی هم اندازی (Overlap) در برابر خط لوله ای خط لوله پویا و ایستا یک تابع واحدلوله- چند تابع لوله MIPS خط لوله: مراحل خط لوله: واکشی ID (کد برداری+ واکشی ثبات ها) محاسبات دستیابی به حافظه باز نویسی نمایش منقوش خط لوله تک چرخه ای- چند چرخه ای- خط لوله ای چرا خط لوله؟ برای اینکه منابع را در اینجا داریم! آیا خط لوله می تواند برای ما مشکل ایجاد کند؟ حافظه تک یک هزارد ساختاری است هزاردهای ساختاری کارایی را محدود می کند راه حل های هزارد کنترلی هزاردهای داده ای روی r1 راه حل هزارد داده ای Forwarding (یاگذشتن): در مورد بار کردن چی؟ طراحی یک مسیر داده خط لوله ای شده خط لوله ای کردن دستورالعمل بارکردن 4 مرحله برای R-type: واکشی:واکشی دستورالعمل واکشی دستورالعمل از حافظه دستورالعمل جدید کردنPC Reg/Dec: واکشی ثبات ها و کد برداری دسترالعمل ها Exec :عمل کردن ALU بر روی 2 تا ثبات عملوند Wr باز نویسی خروجی ALUبر روی بانک ثباتی خط لوله ای کردن دستورالعمل های R-typeوLoad راه حل اول: وارد کردن“حباب“در خط لوله راه حل دوم: تأخیر نوشتن R-typeبه وسیله یک چرخه مسیر داده تک چرخه ای نسخه خط لوله ای شده مسیر داده IF: اولین مرحله لوله دستورالعمل بارکردن ID: دومین مرحله لوله دستورالعمل بارکردن EX: سومین مرحله لوله دستورالعمل بارکردن MEM: چهارمین مرحله لوله دستورالعمل بارکردن WB: پنجمین مرحله لوله دستورالعمل بارکردن IF: اولین مرحله لوله دستورالعمل R-type ID: دومین مرحله لوله دستورالعمل R-type EX: سومین مرحله لوله دستورالعمل R-type MEM: چهارمین مرحله لوله دستورالعمل R-type WB: پنجمین مرحله لوله دستورالعمل R-type یک مثال برای روشن شدن خط لوله خلاصه: خط لوله ای کردن کنترل مسیر داده خط لوله ای شده مسیر داده خط لوله ای شده با سیگنال های کنترلی فراخوانی: بیت های کنترلی ALU مقادیر خطوط کنترلی برای 3 مرحله آخر خط لوله مسیر داده خط لوله ای شده با سیگنال های کنترلی یک مثال برای روشن شدن مسئله کنترل خط لوله هزارده ای داده ای کشف هزارده ای داده ای و ارسال(forwading) خلاصه ای از وضعیت های هزارد داده ای مسیر داده خط لوله ای شده با ارسال(Forwarding) هزاردهای داده ای و توقف کشف هزارد مسیر داده خط لوله ای شده با (Forwarding) ارسال و واحد کشف هزاردi هزاردهای انشعاب مسیر داده برای انشعاب (شامل HW خالى کردن قسمتى از حافظه خط لوله)
فصل هفتم: طراحی سیستم حافظه سلسله مراتب حافظه مشخصات برنامه ها و سازماندهی حافظه تجزیه و تحلیل Ram در برابر دستیابی ترتیبی در مقایسه کارایی برهزینه و تکنولوژی همجواری در الگوهای دسترسی به حافظه سلسله مراتب در طراحی حافظه حافظه نهان حافظه مجازی حافظه با دستیابی تصادفی کارایی حافظه چگونه می توان کارایی سیستم حافظه را بهبود بخشید حافظه نهان قانون مور- یک فرصت از دست رفته نهفتگی در یک سیستم واحد همجواری مراجع مکانهایی با احتما ل دستیابی بالا (زمان کوتاه) همجواری PC قاب پشته (محلی( نزدیک زیر روال ها داده های فعال همجواری همجواری موقتی همجواری مکانی مقدمه ای بر طراحی cache Cache (حافظه نهان) فاکتورهای کلیدی در تصمیم طراحی برای Cache و VM (حافظه مجازی) فن آوری در1990s فنآوری در 2000s Cacheدرسلسله مراتب حافظه چهار سوأل برای دسته بندی سلسله مراتب حافظه نسبت برخورد(یا موءفقیت) حساسیت کاراییw.r.th (hit ratio) اصطلاحات بنیادی سازمان دهی cache پیوستگی کامل نگاشت مستقیم قرار گیری پیوسته جمع تمام بیت ها در cache به روز کردن حافظه اصلی/خط و مشی واکشی چه طور خواندن/نوشتن رابه کار ببریم چه موقع write through بهتر است؟ Write-back vs. Write-through: سرعت (باز نویسی سریع است) Traffic ( در حالت عمومی،باز کپی بهتر است) ساز گاری (cache (write-through بهتر است منطقی (copy-backبسیار کامل است) Buffering (4 برای write-throughبهترین است) قابلیت اطمینان (write-through بهتر است) برای این که حافظه اصلی قابلیت شناسایی خطا را دارد