هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر میزان هوش فرهنگی بر بهبود مهارتهای ارتباطی افراد است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی منطقه 9 دانشگاه آزاد خراسان رضوی به تعداد 8259 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 370 نفر انتخاب شد. پژوهش حاضر کاربردی بوده که به روش پیمایشی انجام گرفت. شیوه نمونه گیری مرحله ای و ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و مهارت های ارتباطی کهندل بود. از مدل رگرسیون چندمتغیره جهت آزمون فرضهای پژوهش استفاده شد . نتایج گویای تاثیر هر یک از مولفه ها بر هوش فرهنگی بوده بنابراین مدل اصلی تحقیق بدون تغییر تائید شد.