عبادت فطری بشریت است
فطرتاً هرموجودی که لباس هستی پوشیده به ازکتم
عدم پای به عرصه حیات و زندگی نهاده به طور مرموز و ناخود آگاه خواستار و
پویای آفریدگار وصانع خویش است واز هر سوی به سوی دیگر و خالق و پرودگار
خود را می جوید ، تا پاس حرمت و احترام لازم او را بنماید و از فضل و رحمت و
اکرام او تشکر و سپاسگذاری نموده و به مصداق این که انسان بنده احسان است
به پیشگاه با عظمت او سرتعظیم و بندگی فرود آورد .
خداوند می فرماید:
فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطرالناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذالک الدین القیم و لکن اکثرالناس لا یعلمون
به
ایین راست خداوند روی آور آیینی که خدا آفرینش انسان را بر روی ان نهاد و
خلق خداوند تغییر پذیر نیست این است دین استوار و محکم ولی بیشتر مردم جاهل
هستند و به آن علم ندارند.
فطرت چیست ؟
فطرت یک شعور باطنی است و
انسان رابه طور ناخودآگاه به سوی خالق و آفریدگار رهبری وهدایت می کند و در
هدایت خود به سوی خدا به هیچ گونه استدلال و برهانی نیاز ندارد و
ناخودآگاه آدمی را خداخواه و خداجونموده و این امر غریزی رادر نهاد انسان
شکوفا می سازد .
اذغان دانشمندان غرب برخداجویی بشریت
جان ایورث استاد دانشگاه کلمبیا درباره مذهب چنین می گوید :
«
هیچ فرهنگ و تمدنی در نزد هیچ قومی نمی توان یافت مگر انکه در آن فرهنگ و
تمدن شکل و نقشی از مذهب وجود داشته است و ریشه های مذهب تا اعماقه تاریخ
از تاریخ که ثبت نشده و به دسترس بشریت نرسیده کشیده شده است .
ژان ژاک روسو می گوید :
راه
خداشناسی منحصر به عقل نیست بلکه شعور فطری بهترین راهی است برای اثبات
این موضوع که همه موجودات غیر انسان ، با شعور خدا را می پرستند .
الکس کارل می گوید :
احساس
عرفانی جنبشی است که از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یک غریزه اصلی
است .انسان همان طور که به آب نیاز دارد ،به خدا نیز محتاج است . هرگونه
شناخت و عرفانی که از خدا در وجود ما نهفته است از فطرت سرچشمه می گیرد و
خداشناسی با خلقت انسان عجین است .تمامی موحدین و متععبدین در محور فطرت و
به استمداد به عبادت و اطاعت معبود واقعی خویش می پردازد ...
تعداد مشاهده: 716 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 21
حجم فایل:15 کیلوبایت
ویژگیهای کلام الهی
اکنون
نوبت آن است به جستجوی این موضوع بپردازیم که چه ابعاد و خصوصیاتی در قرآن
مکنون است که منشأ برتری مطلق قرآن و مبدأ تحدی آن است؟ اعجاز قرآن می
تواند در قلمروهای گوناگون جستجو و کاوش گردد. البته روشن است که این وجوه
نه همة آن چیزی است که قرآن محتوی آن است، بلکه به اقتضای فهم و برداشت
ماست. اینک به اختصار برخی از آنها را مورد توجه قرار می دهیم.
1-اعجاز در قلمرو لفظ و ساختار ظاهری متن
به
اتفاق نظر تمام ادیبان و سخن شناسان عرب، قرآن در فصاحت و بلاغت (زیبایی و
رسایی) بی مانند است. ساختمان ترکیبی کلمات آن و سبک بدیع و اختصاصی آن نه
سابقه داشته است و نه تقلید پذیر؛ ترنم و آهنگ شعر را با خود همراه دارد؛
بشاراتش آرام بخش روان و هشدارهایش بیدارگر و غفلت زداست، لکن تخیل و وزن و
قافیه را بر خود نبسته است.
نزول قرآن با شکوفاترین عصر ادبی عرب و روزگار اوج فصاحت و بلاغت اوست.
هنروران
قوم تازی در ماههای حرام ارزنده ترین کالاهای خویش، یعنی سروده هایشان را
در باشگاه ادبی و نمایشگاه هنری بازار عکاظ عرضه داشته، داوران و نقادان
سخن، برترین نمونه ها را گزینش و معرفی می نمودند. آن برگزیده ها بر دیوار
کعبه آویخته می شد و مایةمباهات صاحبانشان می شد. هفت قصیده مشهور به
«معلقات سبع» از امرؤالقیس، طرفه بن العبد، زهیر بن ابی سلمی، لبید بن
ربیعه، عمر و بن کلثوم، عنتره بن شداد و حارث بن حلزه، اشعاری بود که برتر
از آنها کلامی وجود نداشت و به عنوان شاهکارهای ادبی عرب محسوب می شد. وقتی
قرآن کریم نازل شد و آوای آن به گوش این چکامه سرایان و زبان ناسان رسید،
انسان جانهایشان را تسخیر و دلهایشان را ربود که آن آثار ادبی و نمایشگاه
شعر چونان شمع در برابر خورشید بی فروغ گردید و مجال ماندن نیافت: طلع
الصباح فأطفاً القندیلا ...
تعداد مشاهده: 746 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 20
حجم فایل:11 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 793 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 13
حجم فایل:149 کیلوبایت
استفاده
از فلز به عنوان مصالح اصلی یک سازه در ابتدای امر کاربرد گسترده ای در پل
سازی و کشتی سازی و ساخت بنادر داشته است تا ساخت ساختمان های مسکونی
امروزی. استفاده از فلز به عنوان مصالح سازه ای به پل قوسی در انگلستان به
دهانه30 متر با استفاده از اعضای چدنی بین
سال های 1777 تا 1779 میلادی برمی گردد.
بین
ساله های 1780 تا 1820 میلادی پل های متعددی به همین شیوه ساخته شد.
حدوداً از سال 1840 به تدریج آهن کم کربن چکش خوار جایگزین چدن معمولی در
امر ساختمان سازی شد.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی آهن هایی با کربن
بالاتر با عناوین اختصاری 1A و 2A و 3A و 4A و ... با استاندارهای مختلف
تولید و در امر ساختمان سازی و ... استفاده می گردد.
محاسن سازه های اسکلت فلزی
سازه
های اسکلت فلزی به دلیل داشتن مزایای زیاد، به وفور از آنها استفاده می
شود. از آن جمله می توان به استحکام و خواص خوب مکانیکی و مقاومت بالای
فولاد در کشش و فشار، همچنین به دلیل تولید فولاد در کارخانه و کنترل کیفیت
آن نسبت به بتن و سایر مصالح بنایی اشاره کرد.
معایب سازه های اسکلت فلزی
از
جمله معایب فلزات برای استفاده از آنها در سازه مقاومت کم آنها در برابر
رطوبت هوا و زنگ زدگی می باشد. برای جلوگیری از این موارد باید آن را توسط
ضد زنگ رنگ آمیزی کرد. همچنین باید فولاد را در مقابل آتش سوزی حفاظت کرد.
در ضمن در طراحی سازه های اسکلت فلزی نهایت دقت را مبذول داشت و اتصالات آن نیز باید به شکلی مناسب و با کیفیت صورت گیرد.
قالب بندی فونداسیون
پس
از ریختن بتن مگر در فونداسیون نوبت به قالب گذاری اطراف پی قبل از
آرماتورگذاری می شود. بسته به نوع طرح مهندس طراح قالب های اطراف پی می
تواند از بلوک های 20 سانتی یا 10 سانتی و یا آجر فشاری باشد که روی بتن
مگر با احتساب و در نظر گرفتن عرض مفید پی جهت آرماتورگذاری توسط استادکار
یا معمار کار گذاشته می شود.
قابل ذکر است که این نوع قالب بندی از نوع
آجر پس از بتن ریزی و گرفتن بتن و سخت شدن از اطراف فونداسیون تخریب و جدا
می شوند و یا ممکن است باقی بمانند ...
تعداد مشاهده: 760 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 66
حجم فایل:8,251 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 839 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 24
حجم فایل:15 کیلوبایت