دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی
دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی


دانلود تحقیق با موضوع فواید نماز،
در قالب word و در 52 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه
گرچه هریک از احکام و فرایض دینی به جای خود از اهمیت و ارزش
خاصی برخودار است اما در میان بعد از معرفت الهی هیچ فریضهای به والایی
مرتبه نماز نرسد چراکه این تنها نماز است که معراج مومن و عامل تقرب انسان
وارسته به خدا شناخته و معیار پذیرش همهی واجبات قرار گرفته است به این
جهت آخرین پیام سفیران الهی، سفارش به نماز، بوده است چنانچه پرسش نخستین
روز رستاخیز هم از آن خواهد بود. نماز دنیایی بس عظیم دارد و بحث دربارهی
تمام گوشههای آن در این مقال مقدور نمیباشد از اینرو در این مسله به
رابطهی نماز و جوان میپردازیم و نماز را از این منظر مینگریم.
به
این منظور ابتدا به «حقیقت و روح نماز» و اهمیت دوران جوانی و روحیهی
انفعالی و تاثیر پذیری این نسل در مقابل عوامل خارجی پرداخته و سپس ارتباط
نماز با تعدیل و تکامل شخصیتی و ایفای نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی
جوانان را بیان خواهیم کرد.
نماز لفظ و واژهای است که در متون دینی ما
به عنوان صلاة از آن یاد شده و دارای معانی متعددی است که یکی از آن معانی،
همین عمل مخصوص است که به نام «نماز» در دین اسلام تشریع شده است.
نماز
به این شیوهی مرسوم که مصداق آن برای همهی مسلمین روشن و آشکار است چیزی
نیست که مورد فهم و درک نباشد چون آنچه که از سنت رسول اکرم(ص) و اهل
بیتش استفاده میشود پر واضح است که این تلقی از نماز، یعنی، اعمال مخصوصی
که با تکبیرة الاحرام شروع و به سلام ختم میشود.
آنچه که مسلم است
این است که این عمل ظاهری که اصطلاحاً بدان نماز گفته میشود تمام حقیقت
نماز نیست بلکه این صورت و چهرهی ظاهری آن است نماز امری است الهی که
تحقّق آن همانند سایر امور دارای ظاهر و باطن است که در متون دینی به هر دو
جهت آن اشارات رفته است. تصویر ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوص
انجام گیرد و فقط آن ظاهر فرض و واجب است اما روح و باطن نماز عبارت است از
اخلاص، حضور قلب ذکر خداوند و تعظیم در مقابل او، امید و دلبستگی به ذات
ربوبی، اعتمادکردن به وجود سرمدی و محوشدن در مقابل ذات یکتایی که در مقابل
عظمت و جلا لت او قیام نموده است.
حقیقت نماز هم بودن سایر امور در
باطن و روح او نهفته شده که این قالب و صورت را پذیرا شده است. هرگاه آن
حقیقت بخواهد در عالم خارج تحقیق یابد و تاثیر خود را بگذارد باید در همین
قالب خاص باشد و در غیر اینصورت نماز نبوده بلکه پدیده دیگری است.
بر
هیچ اهل عملی پوشیده نیست که در شکلگیری شخصیت هر فرد، مقطع جوانی از
جایگاه خاص و اهمیت ویژهای برخودار است. شاید بتوان گفت که ثبات شخصیت هر
انسانی در این سنین آغاز و به هر نحوی که شکل گیرد و برتری این مقطع سنی
تاکیدات زیادی رفته و نیز روانشناسان این دوره را حیات مجدد انسان
نامیدهاند.
پیامبر اکرم دربارهی ارزش جوانی میفرمایند: «اغتنم شبابک قبل هرمک»[1]: جوانیتان را قبل از فرا رسیدن پیری غنمیت و قدر بدانید.
این
سخن و سخنان گوهر بار دیگر ایشان که در خطاب به مسلمانان تاکید داشتند
علاوه بر سیرهی عملی و برخورد بزرگوارانه و محترمآنهای که با جوانان
داشتهاند حاکی از حساسیت عنوان جوانی است. بنابراین از منظر علم و دین در
تمام عمر و طول حیات انسانی هیچ برههای مهمتر از دورهی نوجوانی و جوانی
نیست ...
تعداد مشاهده:
556
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 52
حجم فایل:32
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 21:12


دانلود تحقیق با موضوع الیاف مصنوعی در صنعت نساجی،
در قالب word و در 51 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
با توجه به حجم سرمایه گذاریهایی که در بخش پتروشیمی کشور شده، سرمایه
گذاری در بخش صنایع پائین دستی نیز جزو ضروریات لاینفک این بخش بوده و و
ارزش افزوده محصول را تا حدودی افزایش داده و در ضمن به مشکل استنسال نیز
کمک های زیادی خواهد کرد. سهامداران این شرکت نیز در راستای چنین توجیهاتی
اقدام به تأسیس واحد تولید الیاف مصنوعی نموده اند که جز صنایع پایین دسای
پتروشیمی بوده و با توجه به اینکه این نوع محصول تا به حال در ایران تولید
ندشه و تولید آن بخصوص در صنایع بهداشتی کشور از رشد قابل قبولی برخوردار
خواهد بود لذا بر آن شدین تا با استفاده از تکنولوژی جدید (Bicom
Ponent-Fiber – الیاف دو جزئی) و به دلیل کارآیی اقتصالدی آن همراه با کاهش
هزینه ها و ارائه کیفیت بالاتر در محصولات تولید و نهایی و هم چنین تولید
محصولات جدید که بسیار نیز مورد توجه قرار گرفته است گامی بلند در جهت رشد و
شکوفایی صنایع بهداشتی و پزشکی این مرز و بوم برداشته باشیم استفاده از
الیاف دو جزئی در تولید ملحفه های بیمارستانی و پارچه های یکبار مصرف جهت
پوشک و نوار و صنایع اتومبیل و سایر صنایع دارای مزیتهایی می باشد که بطور
مثال با بحث تولید لایه روی پوشک بچه و نوار بهداشتی تا چند سال قبل از
الیاف صددرصد پلی پروپیلن در جهان استفاده می شد ولی در حال حاضر الیاف دو
جزئی جایگزین آن گشته زیرا با توجه به اینکه الیاف دو جزئی پلی استر و پلی
اتیلن PET/PE (مغزلیف پلی استر بوده و قشر خارجی لیف پلی اتیلن می باشد)
دارای مزیت هایی که در زیر تشریح شده نسبت به لیف صددرصد پلی پروپیلن دارد.
1- پلی اتیلن در مقابل حملات میکروبیولوژی مقام تر از P.P بوده و حساسیت زا نمی باشد
2- ضریب اصطکاک PE از P.P و PET کمتر بوده و زیر است نرمتر و لطیف تر دارا می باشد.
3- درجه حرارت PE از PP کمتر بوده هزینه تولید پائین تر می باشد.
در
ضمن با توجه به اینکه بیشترین کاربرد الیاف دو جزئی در صنایع منسوجات
نبافته بوده و رشد این محصولات در ایران از رشد قابل قبولی برخوردار بوده
است و در مقایسه با سایر کشوراز رشد کمتری برخوردار می باشد بطور مثال
ترکیه حجم تولید منسوجات نبافته آن در سال حدود 000/120 تن می باشد و الا
در ایران این رقم حدود 000/30 تن می باشد و دیگر اینکه محصولات این خط
تولید از بازار صادراتی مناسب برخوردار ب.ده و قیمت هر کیلو از این کالا در
جهان حدود Euro45/1=35/1 می باشد. خط تولید فوق قادر است علاوه بر الیاف
دوجزئی PET/PE (پلی استر و پلی اتیلن) الیاف دو جزئی PP/PE (پلی پروپیلن و
پلی اتیلن) الیاف صددرصد استاندارد پلی استر – الیاف صددرصد پلی پروپیلن در
سه نوع – (Lowtenacity – medium tenacity و High tenacity) را تولید
نمایند که این الیاف در صنایع اتومبیل سازی – صنایع کفش و جیر مصنوعی –
صنایع ایزوگان (roofliy) صنایع ساختمانی و صنایع راه سازی و تونل سازی و
کشاورزی دارای کاربردهای زیادی می باشد. که شرح آنها بعداً بطور کامل همراه
با کاتالوگ ارائه می گردد ...
تعداد مشاهده:
653
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 51
حجم فایل:39
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 21:12


دانلود تحقیق با موضوع پیشینه لباس در جهان،
در قالب word و در 159 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
لباس همان سطح هر چیزی است و در لایه های اولیه، هر فاعل شناسان با آن
درگیر میشود در مفهوم عربی معنای ستر کردن، پوشاندن، مخفی کردن، و حتی بدل
کردن را یادآوری می شود و پوشاننده شده را آن طور به نمایش می گذارد که
اقتضای ظاهری اش باشد.
این امر که بشر، براینشان دادن خود را از قدیم
الایام مانند حیوانات (که در زمان های خاص مثل جفت گیری یا نزاع تغییر ظاهر
می دهند) مبدل شده، با هنر نقش اندازی اولین قدم د ر راه مفاهیم جدید پوشش
را برداشته است، ما را به این گفته ویل دورانت که «هنر در میان قبایل وحشی
از نقش تزئینی و لباس پوستی و خال کوبی برخاسته» راهنما میشود. بشر
نخستین، در مراسم خاص، بدن خود را با رنگ ها یا نقوشی زینت می داده تا در
«جلب نظر» یا «جعل نظر» خود را نوع خاصی نشان دهد. به مرور استفاده از رنگ
به دلیل عدم ثبات از میان رفت و خال کوبی (Taboo) با هزار نیش سوزن جایگزین
آن شد، سیر آرایش بدن پس از استفاده از پوست حیوانات کم کم به دوران
جدیدتری رسید و بشر با دستیابی به تکنولوژی نساجی الیاف را به صورت پارچه
تولید کرد و مفاهیم پوشش را تحت تاثیر قرار داد. در این سیر تکامل آن نقوش و
رنگهایی که با خالکوبی و رنگ کردن بدن یا با استفاده از پوست حیوانات و
قطعات بدن آنها یا شاخ و برگ گیاهان، انسان را به نحوی دیگر نشان می داد یا
می پوشاند به منسوجات منتقل می شد و پیشرفت فن آوری، ظواهر و نقوش جادویی،
دینی، خانوادگی، طبقه بندی حرف، سطوح اجتماعی و غیره ... را به سوی تولید
شکل یافته تر منسوج و البسه سوق داد و رسوم و آداب اجتماعی و نیز تکنولوژی
نساجی و پوشاک را به سمت اشاعه و حفاظت از معانی و ظواهر کشاند.
هزاره
دهم ق.م دوره ای است که اصطلاحاً دوران نوسنگی نامگذاری شده است و معمولاً
با نامهایی چون عصر استقرار، عصر دهکده نشینی، عصر کشاورزی و عصر دامداری
نیز شهرت داشته و به عنوان یکی از ادوار مهم تاریخ تکامل بشر از بعد فنی و
معنوی محسوب می شود. باید گفت، پیش از تاریخ اطلاع دقیقی از جوامع انسانی
در دست نیست و آنچه گفته شد بیشتر بر اساس حدس و گمان بوده است. به نظر می
رسد، پیش از این تاریخ انسان ها همانند گله های حیوانی در رفت و آمد بوده
اند و از آنان آثار مادی ملموسی جز اشیای سنگی به دست نیامده است. و اما در
مورد پوشاک، بافت و تاریخ آن، که محور اصلی موضوع است و شاید بتوان آنرا
به دوران پیش از نوسنگی نسبت داد، دوره ای که با نامهای میان سنگی، پارینه
سنگی و یا دوره پیش از تاریخ نامگذاری شده و از دو تا هفت میلیون سال پیش
آغاز و تا ده هزار سال پیش (آغاز دوره نوسنگی) ادامه داشته است. برای شناخت
دقیق تر از تاریخ بافت و پوشاک آنرا در سه مقوله:
1- پارچه و طرح 2- فرم و شکل 3- دوخت لباس
مورد بررسی قرار می دهیم.
1- پارچه و طرح لباس
احتمال
داده می شود اولین لباس ها توسط گروه های انسانی که به ویژه در مناطق
سردسیر زندگی می کردند تهیه شده است. آنها بعد از آن که حیواناتی مانند
گوزن، ماموت، گاو و حتی اسب را شکار می کردند کم کم به این نتیجه رسیدند که
می توان از پوست آنها برای پاپوش و یا تن پوش استفاده کرد و قطعاً فیزیک
این حیوانات و تناسب آن با یک نیم تنه برای انسان تبلور این اندیشه را در
ذهن آنها بیشتر کرد که مثلاً بعد از شکار یک حیوان بزرگ، با کندن پوست آن
می شود از این پوست به عنوان تن پوش استفاده نمود. هنوز هم این عادت در
بعضی از انسان ها (پاره ای قبایل در آفریقا و آمریکای لاتین) وجود دارد که
علاقه مندند خود را به شکل حیوانات درآورده و نقشی را ایفا نمایند. حتی در
نقش برجسته های باستانی نیز گاهی موجوداتی با پیکر انسان و سر حیوانی و یا
بالعکس حیواناتی که سر انسان دارند، دیده می شود.
پس این احتمال وجود
دارد که تفکرات این گونه، ریشه در دوران بسیار قدیم داشته باشند، یعنی
زمانی که بشر از پوست حیوانات برای تهیه تن پوش استفاده می کرده است ...
تعداد مشاهده:
647
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 159
حجم فایل:61
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 21:12


دانلود تحقیق با موضوع صنعت نساجی،
در قالب word و در 161 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
صنعت نساجی در ایران از دیرباز به سبب ضرورت مصرف و کاربرد وسیع آن مورد
توجه خاص بوده و در طول تاریخ کشورمان فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده
است. در زمان اشکانیان ایرانیان به تحول جدیدی دست یافتند و در پرورش کرم
ابریشم و تولید پارچه های ابریشیمی به طریقی همت گماردند که اکثریت ابریشم
های تولید چین را از آن کشور خریداری می نمودند و جهت تولید پارچه به ایران
می آوردند و پارچه هایی با طرح ها و نقوش بسیار زیبا تولید و به دنیا عرضه
می کردند.
شکوفایی صنعت تولید پارچه های مخمل در کاشان و یزد در دوره
اشکانیان و عرضه آن به جهان خصوصاً اروپا قسمت دیگری از تاریخ پرشکوه صنعت
نساجی ایران است که صنعتگر ایرانی را قانع نکرده و همچنان به دنبال نوآوری و
تسخیر بازارهای جهانی بوده است.
اوج صنعت نساجی را در تاریخ ایران
زمین، هنرمندان دوره سلجوقی و صفوی رقم زدند و در زمان شاه عباس صفوی
تولیدات بی نظیری آفریده شد و پارچه های زربافت ایرانی از شهرت جهانی
برخوردار گردید.
در دوران اخیر نیز صنعت نساجی در ایران نقش موثر و
تعیین کننده ای در کشور ایفا نموده است. اولین کارخانه نساجی در ایران در
سال 1281 شمسی دقیقاً یکصد یک سال پیش به وسیله صنیع الدوله در تهران و
دومین کارخانه در سال 1288 توسط شخصی بنام حاج آقا رحیمی در تبریز ایجاد
گردید. در فاصله سالهای 1300 تا 1320 به سبب سود سرشار دوکارخانه قبلی و
تاییدات دولت، به سرعت برشمار کارخانجات در ایران افزوده شد و جمعاً در این
دوره 40 کارخانه نساجی دائر کردید که قسمتی از احتیاجات مملکت را تامین
نمود.
در طی سالهای 1320 تا 1328 بروز جنگ، افزایش قیمت منسوجات خارجی و
کاهش واردات آن موجب رونق بازار محصولات نساجی داخلی شد. صاحبان صنایع
نساجی کشور به منظور استفاده حداکثر از این شرایط، بی آن که به مسائل
نگهداری و استهلاک ماشین آلات توجه نمایند و به تولید خود با ظرفیت بالا
ولی با کیفیت پایین ادامه دادند که حاصل این بی توجهی در طی سال های بعد
نیز موجب رکود صنایع نساجی گردید.
صنعت نساجی در طی سالهای اخیر دچار
مشکلات و مسائل بسیاری بوده و روزهای سختی را می گذراند تا حدی که اصطلاح
بحران برای این مشکلات رایج شده و در اذهان عمومی و حتی اذهان مدیران و
مسئولین و دست اندرکاران جا افتاده است. اطلاق کلمه بحران به وضعیت موجود
به طور اتوماتیک اذهان را از انجام تلاش ها باز می دارد. مشکلاتی که در حال
حاضر گریبانگیر این صنعت می باشند از دیدگاه های مختلف قابل طبقه بندی و
بررسی می باشند.
یکی از دیدگاه ها نگرش مدیریتی به مسائل و مشکلات است.
به عبارت دیگر از دیدگاه مدیریتی چه تعدادی از این مشکلات را می توان با
اعمال مدیریت صحیح و کارآ منتفی نمود یعنی جزء مسائل عادی مدیریتی به شمار
می آیند و چه تعدادی را می توان بحران نامید که می توان با اتخاذ روش ها و
سیاست های مناسب مدیریتی حداقل نقش آنها را کم رنگ و کم اثر تر نمود ...
تعداد مشاهده:
593
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 161
حجم فایل:78
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 21:12


دانلود تحقیق با موضوع تاثیر متقابل موسیقی ایرانی برروی غرب و خاورمیانه،
در قالب word و در 203 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
تاریخ موسیقی ما قبل از تاریخ
- موسیقی ما قبل تاریخ
- سخن آخر
فصل دوم
موسیقی در دنیای قدیم
- پیدایش موسیقی
- موسیقی سومریها
- موسیقی مصر
- موسیقی اسرائیل
- موسیقی یونان
- سخن آخر
فصل سوم
موسیقی ایران باستان (قبل از اسلام )
- - سابقه فرهنگ باستانی موسیقی ایران
- - سرودههای اوستا
- - موسیقی هخامنشیان
- - موسیقی سلوکیان و اشکانیان پس از حمله اسکندر به ایران
- - نفوذ تمدن یونان در ایران
- - موسیقی ساسانیان
- - سخن آخر
فصل چهارم
موسیقی ایران پس از حمله اعراب (صدر اسلام )
- - اقتباس عرب از هنر موسیقی ایرانی
- - معرفی چند تن از شخصیتهای موسیقی ایران
- - سازهای موسیقی از دوره اسلام
- - سخن آخر
فصل پنجم
تاثیر و نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی
- نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی یونان
- تاثیر آلات موسیقی ایران در بین اعراب
- تکمیل آلات موسیقی و رواج آنها در اقصی نقاط جهان توسط ایرانیان
- سخن آخر
با توجه به موضوع پروژه در رابطه با نفوذ متقابل موسیقی ایران به
غرب وخاورمیانه، سعی شده است که تأثیرات عوامل مختلف بر موسیقی
ایرانی در زمانها ودورههای مختلف بررسی شود.
این عوامل در طول تاریخ داریا سه جنبه حذفی، کاهشی و ارتقایی میباشد.
با
درنظرگرفتن این مطالب ابتدا به پیدایش موسیقی پرداخته شده است و
موسیقیدر عهد باستان مورد پژوهش قرار گرفته است. در این راستا
موسیقی یونان پایه موسیقیغربی و موسیقی ایران پایه موسیقی شرقی
شده است.
پس از آن موسیقی ایران در دورههای مختلف تاریخ
بررسی شده است و ازجنبههای تکنیکی و زیباییشناسی مورد پژوهش قرار
گرفته است که تکنیک خود شاملآلات موسیقی و علم میشود.
در
زمینه آلات موسیقی پس از حمله اعراب به ایران به علت اینکه
اعراب از خودفرهنگ و تمدنی نداشتند، فرهنگ ایرانی را اقتباس کردند و
در این راستا موسیقی ایران وآلات موسیقی ایران نفوذ شدیدی بر آنها
داشته است.
ریشه اکثر سازهای اعراب از آلات موسیقی ایران گرفته
شده است و آنها تنها بااضافه یا کم کردن سیم نام ساز را عوض کرده
و آن را به خود اختصاص دادهاند.
در کشورهای دیگر مانند یونان،
ترکیه، هند و... نیر آلات موسیقی ایرانی نقش بسیاراساسی داشتهاند.
ایرانیها از نظر علمی در موسیقی بسیار پیشرفته بودهاند. فارابی،
ابنسینا و.. از جمله اشخاص ایرانی بودند که در مورد موسیقی کتاب
نوشته و کتب آنها بهزبان لاتین نیز ترجمه و در دانشگاههای اروپا
تدریس میشده است. همچنین اولین مدرسهموسیقی توسط شخص ایرانی به
نام زریاب تأسیس شد.
در زمینه زیباییشناسی نیز موسیقی ایران در
دورههای مختلف تاریخ موردبررسی قرار گرفته است که این
زیباییشناسی بر فرهنگ و جامعه تأثیرگذار میشود. دراین مورد نیز قدرت
تأثیر، تحلیل میشود به صورتی که دورهای موسیقی ایران، تأثیرگذارو
دورهای دیگر تأثیرپذیر بوده است و همچنین عوامل و شرایطی که باعث
تأثیرپذیریموسیقی ایران از موسیقی غرب شده است مورد پژوهش قرار
میگیرد.
از دوره قاجاریه به بعد موسیقی غرب نفوذ بسیار شدیدی بر
موسیقی ایران داشتهاست، به گونهای که با استخدام اساتیدی چون
موسیو لومر و موسیقی دانهایچکسلواکی، پیدایش شعبه موزیک نظام و
دارالفنون، تأسیس هنرستانهای عالیموسیقی، تشکیل ارکستر، ورود
گرامافون و دستگاههای ضبط و صفحه به ایران و...موسیقی غربی تأثیر
خود را به طور مشهود بر موسیقی ایران پدیدار ساخته است ...
تعداد مشاهده:
746
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 203
حجم فایل:69
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 21:12