تعداد مشاهده: 720 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 15
حجم فایل:11 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 607 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 14
حجم فایل:24 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 659 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 31
حجم فایل:21 کیلوبایت
مینیاتور (miniature ) را اروپائیان عموماً در مورد تک چهره های کوچکی
که در سده ی 18 روی عاج با آبرنگ نقاشی می شد به کار می بردند که در این
صورت از ریشه ی لاتین minor به معنای کاستن و کوچک کردن مشتق شده است. لیکن
در اصل این واژه را به تصاویر کتب خطی اطلاق می کردند که در اینصورت، از
کلمه ی لاتینی miniare یعنی رنگ کردن با سرنج ریشه گرفته است. (مقدم
اشرفی،19:1367 ).
ارزش زینتی نسخ خطی با کیفیت نگاره های آن برآورد می
شد.کتابت ونگارگری پیوندی دیرینه دارند به این معنی که بااتمام کتابت ،کار
نقاش آغاز می شد. او در سلسله مراتب تهیه کنندگان نسخه خطی بعد از خوشنویس
قرار داشت. نگارگری ایرانی در عرصه هنر کتاب آرایی رشدکرده، و از اینرو با
نگارشگری پیوند بی واسطه داشته است. در آن روزگار به منظور انتشار آثار
منظوم و منثور سخنوران بزرگ، متون را باخط خوش می نگاشتند، و سپس این وظیفه
را برعهده نقاش می گذاشتند که او بنابر انتخاب خود و یا طبق سنت معمول بخش
هایی از متن را به تصویر درآورد و برکتاب بیفزاید.
از
آنجاییکه نقّاشان غالباً خطّاط هم بودند با جوهر و روح کار خوشنویس آشنایی
کامل داشتند.نقاش وخوشنویس هر دودر جهت انتقال اندیشه سخنور می کوشیدند ودر
این راستا نقش وخط مکمّل یکدیگر بودنداز این رو همبستگی وارتباطی ریشه ای
بین نقش وخط برقرار گردید. ارتباط بنیادی بین عمل نوشتن و عمل نقش کردن
آنچنان بود که در زبان فارسی، فعل نگاریدن یا نگاشتن – و لغات و کلمات مشتق
از آن ها – هر دو معنا را می رساند . وظیفه ی نگارگر ترسیم وتجسم نگاشته
های کاتب بود.اما از آنجایی که کلام ادیبان عموما آمیخته به انواع استعارات
وصورت های خیالی وانتزاعی بود،ترسیم این عقایددر قالبی تجسمی دشوار می
نمود با اینهمه نگارگران توانستند بازبان خط ورنگ صور ذهنی را به صور عینی
تبدیل کنند.از آنجایی که شاعران ونگارگران دیدگاه های زیبایی شناسی،اعتقادی
وفکری مشترک داشتندزبان خط ورنگ توانست ترجمان خوبی برای ترسیم افکار
واندیشه های شاعران باشد.
لزوم به کارگیری نماد در ادبیّات و نگارگری:
هدف از آفرینش ادبی وهنری عینیّت بخشیدن به زیبایی است.درنگاه شاعروهنرمند قلمروزیبایی باجهان معنی قرین است .
درادبیات عرفانی زیبایی صفتی وابسته به جهان مادی نیست و به تن آدمی بستگی
ندارد بلکه جمال خاصیّتی است روحانی و مربوط به روح و جز باسلاح روشنایی
درونی آن را نمی توان دریافت. نگارگران نیززیبایی راامری روحانی می
دانستند.برحسب نظر عموم نگارگری ایران از مانیگری سرچشمه می گیرد.زیرا مانی
از تصاویری برای مصوّر ساختن کتب دینی سود می جست که این تصاویر شباهتی
تام با صور نگارگری دارد از این روعموما منشا این هنر را نزد مانی می
جویند. مانویان آسیای مرکزی هرچه را زیبا و جمیل بودمورد پرستش قرار می
دادند. درمیان مانویان هنر نقاشی جنبه ی تربیتی قوی داشته است: «وظیفه ی
این هنر آن بوده است که توجه را به عوالم بالا جلب نماید: عشق و ستایش را
به سوی «فرزندان نور» متوجه سازد و نسبت به «زاده های تاریکی»ایجاد نفرت
نماید. تذهیب کاری کتاب های مذهبی که نزد مانویان رواج بسیار داشته در
حقیقت صحنه ای از نمایش «آزادکردن نور و روشنایی» به شمار می رفته است. در
این راه مانویان برای نمایش روشنایی درآثارخوداز فلزات گرانبها بهره جویی
می کردند».موضوع به کاربردن فلزاتی چون طلا و نقره که به فراوانی در
مینیاتور ایرانی متداول گردید دنباله ی مستقیم همان سنت هنر مانوی به
شمارمی رود. استعمال این فلزات همانطور که اشاره شد برای منعکس کردن نور و
ایجاد پرتوهایی است که با روح بیننده وارد تبادل معنوی خاص می گردند.
بنابراین اگر وضع سایه و روشن در نقّاشی های ایرانی از آغاز کنار گذاشته
شده است در مقابل هنرمند ایرانی هرگز از نمایش روشنایی و نور محض که در
بیان هنرمندان نقّاش بدان از رنگ تعبیر شده است غافل نبوده است...
تعداد مشاهده: 667 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 50
حجم فایل:384 کیلوبایت
بخش اول
اجمالی از سوره شعرا :
- نام این سوره از چند آیه آخر آن که پیرامون شعرای بی هدف سخن می گوید گرفته شده است.
-
این سوره 227 آیه دارد، تمام این آیات ( به جز چهار آیه آخر آن ) در مکه
نازل شده است. لحن این آیات مانند دیگر سوره های مکی بیشتر روی اصول
اعتقادی، توحید، معاد و دعوت پیامبران خدا و اهمیت قرآن تاکید شده است. در
حدیثی از پیامبر اسلام (ص) در اهمیت تلاوت این سوره چنین می خوانیم: کسی که
سوره شعرا را بخواند، به عدد هر کسی که نوح را تصدیق و یا تکذیب کرده است،
ده حسنه برای او خواهد بود، و همچنین هود، شعیب و صالح، ابراهیم و به عدد
تمام کسانی که تکذیب عیسی و تصدیق محمد(ص) کرده اند.
ناگفته روشن است
که این همه اجر و پاداش تنها برای تلاوت منهای اندیشه و عمل نیست، بلکه
قرائن متعددی در روایات فضائل سوره ها است که نشان می دهد، منظور تلاوتی
است که مقدمه تفکر و سپس اراده و عمل باشد.
محتوای سوره:
در حقیقت می توان محتوای این سوره را در چند بخش خلاصه کرد:
بخش
اول: طلیعه سوره است که از حروف مقطعه و سپس عظمت مقام قرآن و تسلی خاطر
پیامبر در برابر پافشاری و خیره سری مشرکان و اشاره ای به بعضی از نشانه
های توحید و صفات خدا سخن می گوید.
بخش دوم: فرازهایی از سرگذشت هفت
پیامبر بزرگ و مبارزات آنها را با قومشان ولجاجتها و خیره سری های آنان را
در برابر این پیامبران بازگو می کند، که بعضی مانند داستان موسی و فرعون
مشروحتر و بعضی دیگر مانند سرگذشت ابراهیم و نوح و هود و صالح و لوط و شعیب
کوتاهتر است.
بخش سوم: که در حقیقت جنبه نتیجه گیری از بخشهای گذشته
دارد، پیرامون پامبر اسلام (ص)و عظمت قرآن و تکذیب مشرکان و دستوراتی به آن
حضرت در زمینه روش دعوت و چگونگی برخورد با مومنان سخن می گوید و سوره را
با بشارت به مومنان صالح و تمدید شدید ستمگران پایان می دهد.
بخش دوم :
بررسی آیات سوره مبارکه شعراء
( از نظر مباحث تربیتی )
بسم الله الرحمن الرحیم
1- طلسم: طا – سین - میم
روایات
متعددی از پیامبر اکرم (ص) یا بعضی از صحابه در تفسیر "طسم" نقل شده که
همه نشان می دهد، این حروف علامتهای اختصاری از نامهای خدا، یا نامهای
قرآن، و یا مکانهای مقدس و یا بعضی از درختان بهشتی و مانند آن است. (تفسیر
نمونه – مکارم شیرازی).
2- تلک آیات الکتاب المبین ( این آیات کتاب مبین است.)
اصل تعقل.
نکته
تربیتی: توصیف قرآن به مبین که در اصل از ماده بیان است اشاره به آشکار
بود عظمت و اعجاز آن می باشد که هر چه انسان در محتوای آن بیشتر دقت کند به
معجزه بودنش آشناتر می شود. از این گذشته قرآن بیان کننده "حق" از "باطل" و
آشکار کننده راه سعادت و پیروزی و نجات از گمراهی است.
4- ان نشا تنزل علیهم من السماء آیه فظلت اعنا قهم لما خاضعین.
( اگر ما اراده کنیم از آسمان بر آنها آیه ای نازل می کنیم که گردنهایشان در برابر آن خاضع گردد.)
اصل عدل – روش انذار
نکته تربیتی:
اشاره
به اینکه ما این قدرت را داریم که معجزه خیره کننده، یا عذاب شدید و
وحشتناکی بر آنها فرو بفرستیم که همگی بی اختیار سرتعظیم در برابر آن فرود
آورند و تسلیم شوند. ولی این ایمان اجباری ارزشی ندارد، مهم آنست که آنها
از روی اراده و تصمیم و درک و اندیشه در برابر حق خاضع گردند.
5- و مایا تیهم من ذکر من الرحمان محدث الاکانواعنه معرضین.
( و هر ذکر تازه ای از سوی خداوند رحمان برای آنها بیاید، از آن اعراض می کنند.)
اصل عنایت و اصل جمل عامل انکار ...
تعداد مشاهده: 663 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 34
حجم فایل:23 کیلوبایت