چکیده :
علم
به تنهایی نمیتواند یک برنامه جهانی برای جامعه ایجاد کند.
بهعبارت دیگر، علم جهت نیست. سه عامل اساسی این بیان را
تقویتمیکند: ابتدا تقسیم شدن روبهرشد دانش، دوم رمززدایی از
پیشرفتبه عنوان یک ارزش فینفسه و سرانجام، سکولاریزه شدن علم.
اخلاق
علم مسأله جدیدی نیست. تاریخ بشر شاهد پیشرفتهاییدر دانش و
نظریههای علمی مبین آن پیشرفتها بوده که همواره بهمباحثات
اخلاقی و فلسفی منجر شده است. فهم این نکته کهپیشرفتهای علمی چه
هنگامی مناسب است و یا حتی به زیر سؤالکشیدن مجموعه دانش قبلی،
کار آسانی است. اما اگر مسأله را به طورگستردهتر مورد بررسی قرار
دهیم مشخص خواهد شد که علم ـشامل فیزیک، شیمی، بیولوژی، نجوم و
ریاضیات ـ به طور مستمر وغالبا ضمنی جامعه را از طریق یک تفسیر ویژه
از جهان و جایگاه مادر آن مورد چالش قرارداده است. بعید است که در
آینده نزدیک نیزیک پاسخ علمی دایم برای حل این چالش پیدا شود.
امروزه
همچنین نگرانی اخلاقی در خصوص تأثیر بالقوه و مؤثرذهنی و اخلاقی
ارتباطات سمعی و بصری در سراسر جهان وجوددارد. این فنون به موازات
کنار گذاشتن موانع زمان و مکان، همچوناختراع چاپ در دوران گذشته،
به عنوان یک انقلاب تلقی میشود.
اخلاق علم:
بین انسانگرایی و نوینگرایی
یکی
از عناصر ذاتی بررسی جهان علم در عصر حاضر، توجه جدیبه جایگاه و
مسؤولیتهای پژوهشگران در جامعه و به طور کلی، نقشعلم در پیشرفت
تمدن است. به عبارت دیگر، یک گزارش علمیجهان نمیتواند از پرداختن
به اساسیترین سؤالات روز مبنی بر اینکهچه اخلاقی باید بر علم
اعمال شود؟ پرهیز کند.
«ام.جی.کی.منون1» یکی از فیزیکدانان
مشهور، عضو پارلمانهند و رئیس شورای بینالمللی اتحادیههای علمی2
(ICSU) درمقدمه عالی خود برگزارش علمی سال 1993 جهان این مسأله
مهمرا تحت عنوان: (جوانب اخلاقی، حقوقبشر و برداشت عمومی ازعلم)
مطرح کرد. هدف وی، نشان دادن این امر بود که پیشرفتهایعلمی به
تنهایی قادر به تضمین پیشرفت اخلاقی و همچنین تقویتیا حفظ حقوق بشر
نیستند و این موضوعی است که به فرد ـ کهمسؤول و اگرنه صاحب
سرنوشت خویش است ـ و جامعه به طورکلی مربوط میشود. چنین فرضیهای
را میتوان دامنه بیشتریبخشید. اکتشافات پزشکی شگفتانگیزی همچون
کشف پنیسیلینو بمبهای اتمی که برروی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی
پرتابشدند نیز اختراع گردیدهاند. ما شاهد اولین ثمرههای انقلاب سبز
وهمچنین برخی زیانهای جبرانناپذیر آن بر محیط زیست بودهایم. فضا
توسط بشر فتح شده و منابع ارزشمند سیاره ما به تاراج رفتهاست.
اخلاق
علم مسأله جدیدی نیست. تاریخ بشر شاهد پیشرفتهاییدر دانش و
نظریههای علمی مبین آن پیشرفتها بوده که همواره بهمباحثات
اخلاقی و فلسفی منجر شده است. فهم این نکته کهپیشرفتهای علمی چه
هنگامی مناسب است و یا حتی به زیر سؤالکشیدن مجموعه دانش قبلی،
کار آسانی است. اما اگر مسأله را به طورگستردهتر مورد بررسی قرار
دهیم مشخص خواهد شد که علم ـشامل فیزیک، شیمی، بیولوژی، نجوم و
ریاضیات ـ به طور مستمر وغالبا ضمنی جامعه را از طریق یک تفسیر ویژه
از جهان و جایگاه مادر آن مورد چالش قرارداده است. بعید است که در
آینده نزدیک نیزیک پاسخ علمی دایم برای حل این چالش پیدا شود.
در واقع، تفسیرعلمی سازوکار جهان، همیشه واکنشهای فلسفی و سیاسی
چونبینظمی و اغتشاش ایجاد شده توسط انقلاب کپرنیکی و محاکمه تفتیش
عقاید گالیله را در پی خواهد داشت. با وجود آنکه امروزهزمین دیگر
مرکز عالم نبوده و فقط یک سیاره ساده در حرکتبراطراف خورشید است،
اما با این حال نقش انسان هنوز کاهشنیافته است ...
تعداد مشاهده: 708 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 44
حجم فایل:26 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 803 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 22
حجم فایل:18 کیلوبایت
استمنا
ضوء شهاب :
روایت
شده است : در زمان خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام ، حضرت جوانی را
دید که در گوشه ای خلوت مشغول عمل استمناء بود . حضرت آن جوان را گرفت و با
دستان مبارک خود آن قدر روی دستانش زد که دست های مرد جوان سرخ شد و این
گونه اورا تنبیه نمود . سپس از خزانه ی بیت المال پولی را مقرر کرد و برای
او همسری گرفت .
سه عمل مذموم
مکارم الاخلاق :
امام صادق علیه
السلام فرمود : سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و با نظر رحمت
به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و بر ایشان عذاب دردناکی است :
1- کسی که موی سفیدش را بکند تا نمایش دهد که جوان است .
2- کسی که به وسیله ی عضو خود شهوتش را خارج کند ( استمناء )
3- کسی که با او لواط کنند .
استمناء از گناهان بزرگ است
فروع کافی :
از
امام صادق علیه السلام در مورد استمناء سئوال شد . فرمود : این عمل از
فواحش ( و گناهان بزرگ ) است ، تا جایی که نزدیکی کردن با کنیزان بهتر از
این کار می باشد .
در حدیث دیگری آمده است که آن حضرت فرمود : " این عمل همچون ازدواج کردن شخص با خودش می باشد و برای او هیچ عملی نیست . "
و
باز هم از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود : " مردی که با
حیوان نزدیکی می کند ، یا استمناء می کند ، و یا هر عملی که باعث شود مرد
آب شهوتش را بریزد ، این امر شبیه زنا می باشد . "
همچنین در روایت
دیگری از امام صادق علیه السلام فرمود : " استمناء گناه بزرگی است که
خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرمود و عمل استمناء کننده مثل این است که
آن شخص با خودش ازدواج کرده است . اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم ،
با او هم خوراک نخواهم شد . "
راوی سئوال کرد : از کدام آیه ی قرآن
حکم آن فهمیده می شود ؟ حضرت فرمود : از آیه ی " کسانی که با غیر از همسر و
کنیزان شهوت خود را دفع کنند ، از تجاوز کارانند"
راوی پرسید گناه زنا بزرگ تر است یا استمناء ؟ حضرت فرمود : " استمناء گناه بزرگی است . "
قسمتی
از " گناهان کبیره " نوشته ی آیة الله دستغیب ( رحمة الله علیه ) را که در
مورد مضرات جسمی و روحی استمناء آورده است که ایشان هم این مطالب را از
کتاب " ناتوانی های جنسی " ( صفحات 48 الی 52) نقل کرده است ، به آن اشاره
می کنیم :
" این عمل مبتلایان را ضعیف می کند ، ترس و بی حالی به بار
می آورد و شهامت و درستی از آنان سلب می شود . چه بسا اشخاصی هستند که
عنوان منفی جوانی در اثر مبتلا شدن به " جلق " چنان دچار ضعف قوای روحی و
جسمی می شوند که معتادین به تریاک و شیره در مقابل آنان شیر نری به شمار می
آیند . عمل غیر طبیعی جنسی ، یعنی استمناء یا جلق ، از لحاظ روابط نزدیکی
که با حواس پنج گانه دارد ، در درجه ی اول در چشم و گوش اثر می گذارد ؛
بدین معنی که دید چشم را ضعیف کرده و حس سامعه را نیز تا اندازه ی قابل
توجهی کم میکند . همچنین مبتلایان به طور مداوم صدای ناهنجاری درگوش خود
احساس می کنند که بسیار ناراحت کننده است . علاوه بر اینها تحلیل رفتن قوای
جسمانی و روحانی ، کم شدن خون ، پریدگی رنگ ، نقسان قوای حافظه ، لاغری ،
ضعف و سستی زیاده از حد ، بی اشتهایی ، کج خلقی ، عصبانیت ، دوران سر ، و
هزاران آفت دیگر از بیماری هایی است که گریبان مبتلایان به جلق را خواهد
گرفت ...
تعداد مشاهده: 451 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 73
حجم فایل:33 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 553 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 86
حجم فایل:45 کیلوبایت
تعداد مشاهده: 818 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 35
حجم فایل:25 کیلوبایت