دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی
دریافت مقالات علمی و پروژه های دانشجویی


دانلود تحقیق با موضوع بهره و ربا در اسلام،
در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.
فهرست مطالب:
مقدمه
بهره در ادبیات اقتصادی غرب
ربا در فقه اسلامی
فلسفه وجودی بهره در متون اسلامی
پول سرمایه بالقوه است
پول کالاست
پول سرمایه است
آیا حرمت ربا در اسلام ، به معنای نفی بهره طبیعی است ؟
بهره طبیعی و سود
اجاره و بهره طبیعی
نتیجه گیری
فهرست منابع
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه :
تقریباً در بیشتر آثار متفکرین مسلمان ، بهره مترادف واژه ربا به کار رفته است . همچنین ، حرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادی ، مورد تأیید اسلام تلقی شده است با توجه به مفهوم فراگیر بهره در نظام اقتصاد سرمایه داری ، حرمت ربا و حذف بهره به عنوان یک اصل مسلم ، فصل تمایز دو نظام اقتصاد سرمایه داری و نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام است . لذا از نقطه نظر علمی ، مفهوم بهره و انطباق یا عدم انطباق آن با مفهوم ربا از اهمیت ویژهای در نفی نظام سرمایه داری و پی ریزی مبانی تئوریک نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام برخوردار است .
در این تحقیق ابتدا مفهوم بهره در ادبیات اقتصادی غرب توضیح داده می شود ؛ سپس مفهوم ربا در شریعت اسلام تبیین می شود و به دنبال آن ، به منظور شناخت دیدگاه متفکرین مسلمان در مورد مفهوم بهره ؛ نظریات اقتصادی این متفکرین در این باره که غالباً به توجیه حرمت ربا اختصاص دارد ، اما می تواند در تبیین مفهوم بهره از نگاه این متفکرین موثر باشد – مورد بررسی قرار می گیرد .
بهره در ادبیات اقتصادی غرب
در ادبیات اقتصادی غرب ، حداقل تا قبل از انقلاب کنیزی ، بهره در تحلیل های کلاسیک به دو مفهوم کاملاًمجزا از هم تفکیک می شود این دو مفهوم را می توان ، به تبعیت از بوم باورک، بهره قراردادی و بهره طبیعی نامید .
تعداد مشاهده:
862
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 33
حجم فایل:31
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 20:17


دانلود تحقیق با موضوع زکات در حکومت اسلامی،
در قالب word و در 46 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
اساساً
اصل زکات یک امر تشریعی است؛ اما موارد و متعلقات آن و بلکه منابع حد نصاب
و مقدار آن از اموری است که در هر زمان مربوط به امام و ولی امر است که
هرگونه صلاح بداند، تعیین کند. پس طبق این برداشت، منابع زکات و سایر شرایط
در هر زمانی دچار نوسان است. آنچه در پی می آید، یکی از جدیدترین آثار
حضرت آیت الله موسوی بجنوردی است که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
زکات
همچون نماز پیوسته جزء فرایض مهم به شمار می رفته است. همان گونه که
انبیای الهی وظیفه داشتند مردم را به اقامه نماز دعوت کنند،سخن می گوید، به
اقامه صلات و ایتای زکات، آن هم مقارن با یکدیگر اشاره می کند.1 خداوند
درباره حضرت اسماعیل(ع) می فرماید: <و اذکُر فی الکتاب اسماعیل انهُ کان
صادق الوعد و کان رسُولاً نبیّاً و کان یأمُرُ اهلهُ بالصلوه و الزّکاه و
کان عند ربّه مرضیّاً> (مریم، 54، 55). همان طور که ملاحظه می شود،
ایتای زکات نه تنها متوجه خود آن حضرت، بلکه به عنوان یک تشریع الهی برای
عموم افراد و اهل و قوم ایشان نیز بوده است. در جای دیگر وقتی به میثاق با
بنی اسرائیل می پردازد، عنوان می کند: <و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل
... و اقیمُوا الصلوه و اتُوا الزّکوه` > (بقره، 83) از زبان حضرت
مسیح(ع) نیز در گهواره می فرماید: <و اوصانی بالصلوه و الزّکوه مادُمتُ
حیّاً...> (مریم، 31)؛ یعنی از نماز و زکات به عنوان دو فریضه ثابت و
تغییرناپذیر مادام که آن حضرت زنده است، یاد می کند. یا آنجا که درباره اهل
کتاب می گوید: <و ما امرُوا الّا لیعبُدُوا الله مُخلصین لهُ الدّین
حُنفاء، و یُقیموُا الصّلوه و یُؤتُوا الزّکوه و ذلک دینُ القیمه...>
(بینه، 5) درواقع وجود نماز و زکات را از جمله شروط دین می شمارد. بدین
ترتیب معلوم می شود که جاودانگی زکات به اندازه نماز است یعنی به قدمت
تاریخ ادیان الهی از اولین تا آخرین. باید اذعان کرد که نماز و زکات از
مشخصات دین حنیف است که خود فصل مشترک جمیع ادیان سماوی و حنفای مرسل می
باشد. واژه زکات در قرآن از نظر لفظی و معنایی متجاوز از یکصد مرتبه تکرار
شده است. در این میان واژه زکات به صورت معرفه 30 بار آمده که 27 بار آن
مقارن با کلمه صلات و حتی در یک آیه آورده شده است. از همین رو زکات به
عنوان رکن دین مبین اسلام شناخته شده است و اساساً سنت قرآن است که این دو
را مقارن همدیگر عنوان می کند. بر همین مبنا ابوبکر گفت: <لا افرق بین
شیئین جمعها الله": بین آن دو چیزی که خداوند آنها (نماز و زکات) را با
یکدیگر مقارن کرده است، فاصله نمی اندازم. حال به نمونه هایی دیگر از این
آیات اشاره می شود.
1- <تلک آیاتُ القُرآن و کتابٍ مُبینٍ هُدیً و
بُشری للمؤمنین الّذین یُقیموُن الصّلوه و یؤُتوُن الزکوه`> (نمل، 3-1)
در اینجا زکات به عنوان شرط ایمان و قرین و عدل نماز مطرح شده است.
2- <و اقیمُوا الصّلوه و آتُو الزّکوه و اقرضُوا الله قرضاً حُسناً> (مزمل، 20).
3-
<فان تابُوا و اقامُوا الصّلوه و آتُوا الزّکوه فاخوانُکُم فی
الدّین> (توبه، 11) در این آیه توبه، نماز و زکات، شروط ورود به دین
اسلام معرفی شده اند.
تشریع زکات در دین مبین اسلام در اولین آیات
الهام شده به مهبط وحی آمده است. مثل آیه فوق الذکر از سوره مزمّل و نیز
آیه 6 و7 از سوره فصلت که می گوید: <و ویل للمُشرکین الذّین لایُؤتُون
الزّکوه و هُم بالاخره هُم کافروُن>، که درواقع ندادن زکات را شرط شرک و
کفر دانسته است. هرچند در اجرای این دستور گرانبهای اسلامی تا سال هشتم یا
نهم مماطله شد یا حتی پس از نزول آیه شریفه: <خُذ من اموالُهُم
صدقه> که دستور صریح قرآن در اخذ زکات می باشد. رسول اکرم(ص) تا یکسال
در امر جبایه و جمع آوری زکات امهال کردند، <حتی حال علیهم الحول> و
در پایان سال عاملان زکات را برای جمع آوری و اخذ زکات اعزام نمودند. البته
قول مشهور آن است که زکات در مدینه تشریع شده است و آیات مکی مشعر به زکات
را از نوع زکات نفس تفسیر و تأویل کرده اند. برخی اقتران زکات به ایتاء را
بر زکات مال تفسیر نموده اند، چون ایتاء به معنای اعطا می باشد، لذا دلالت
بر مال می کند.
اما گفته اند که زکات در آیات مکی به صورت مطلق و مستقل
از حدود، قیود، نصاب و مقادیر و نیز جبایه و جمع آوری می باشد و زکات با
تعیین نصاب، برنامه جمع آوری و اخذ آن در سال دوم هجری قمری و در مدینه
واجب شده است زیرا در مدینه بود که جماعت مسلمانان توانستند کیان مستقل و
حکومت داشته باشند.
سپس تکالیف و احکام اسلامی و از جمله زکات صورت
جدیدی به خود گرفت و از حالت مطلق و عمومیت خود خارج و به شکل قوانین
الزامی و اجرایی و عینی تبیین شد. در تأیید این قول گاه اظهار می شود که
آیات مکی به صورت وصفی یا اخباری است همچون: <الذین یؤُتوُن
الزکوه...> یا <ایتاء الزکوه و...> اما در آیات مدنی به صورت امر و
دستور صریح آمده است مثل: <اقیموا الصلوه و آتُوا الزکوه`>.
در
اهمیت زکات همین بس که از جمله فصول ممیز شرک و اسلام و مرز بین کفر و
ایمان معرفی شده است: <فان تابُوا و اقامُوا الصلاه و آتُوا الزکوه
فاخوانکُم فی الدین> که ایتای زکات را شرط ورود به دین و جماعت مسلمانان
دانسته یا در آیه: <ویل للمُشرکین الذین لایؤُتوُن الزکوه`> ندادن
زکات را شرط کفر و شرک قلمداد کرده و از اولین علامات آن شمرده است. همچنین
می بینیم که در قرآن دستور اجتناب و دست کشیدن از قتال با مشرکان منوط به
تحقق سه شرط است که سومین آن ایتای زکات می باشد: <فاذا انسلخ الاشهُرُ
الحُرُمُ فاقتُلُوا المشرکین حیثُ وجدتُموُهُم و خُذُوهُم و احصُروُهُم
واقعُدوُا لهُم کُلّ مرصدٍ فان تابُوا و اقامُوا الصّلوه و آتُوا الزّکوه
فخلُّوا سبیلُهُم انّ الله غفُور رحیم > (توبه، 5). بدین ترتیب سه شرط:
توبه از شرک، اقامه نماز و ایتای زکات، می تواند موجبات کف مسلمانان از
قتال با مشرکان را فراهم سازد. درواقع تقارن همیشگی بین نماز و زکات در
آیات کریمه قرآن، خود دلالت بر اهمیت و جایگاه پرمنزلت و اساسی آن داشته و
به عنوان اصل و رکن دین و احکام اسلامی مشخص شده است. در روایات بسیاری نیز
آمده است که زکات از ارکان خمسه اسلامی است و اساس اسلام بر آن استوار می
باشد، همچون روایاتی که بیان می دارند: <بنی الاسلام علی خمس، علی
الصلوه و الزکوه` و الصوم و الحج و الولایه`>. در آیاتی از قرآن کریم،
پیامبر(ص) به جهاد با کسانی دعوت می شود که حاضر به پرداخت زکات نیستند.
همچنین در قصص و روایات متعدد، پیامبر(ص) پس از امتناع قوم یا قبیله ای از
ایتای زکات، دستور آماده شدن لشکر وتجهیز قوا برای جنگ را صادر فرمودند. در
زیر بعضی از این موارد آورده می شود که در کتابهای معتبر تاریخ و سیره
رسول الله(ص) نمونه های مشابه آنها قابل پیگیری است ...
تعداد مشاهده:
673
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 46
حجم فایل:32
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 20:16


دانلود تحقیق با موضوع انشاء نماز،
در قالب word و در 58 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
متن
عبادت
به معنای اظهار ذلّت، عالیترین نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است. در
اهمیّت آن، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریح)
برای عبادت است. خداوند میفرماید:
»و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»
هدف آفرینش هستی و جن و انس، عبادت خداوند است.
کارنامه همه انبیاء و رسالت آنان نیز، دعوت مردم به پرستش خداوند بوده است:
«و لقد بعثنا فی کلّ امّة رسولاً أن اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطّاغوت»
پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران، عبادت خدا بوده است.
روشن
است که خدای متعال، نیازی به عبادت ما ندارد، «فانّ اللّه غنیٌّ عنکم» و
سود عبادت، به خود پرستندگان بر میگردد، همچنانکه درس خواندن شاگردان به
نفع خود آنان است و سودی برای معلّم ندارد.
آنچه انسان را به پرستش و بندگی خدا وا میدارد (یا باید وادار کند) اموری است، از جمله:
1ـ عظمت خدا
انسان
وقتی خود را در برابر عظمت و جلال خدایی میبیند، نا خود آگاه در برابر او
احساس خضوع و فرو تنی میکند. آن سان که در برابر یک دانشمند و شخصیت مهم،
انسان خویشتن را کوچک و ناچیز شمرده، او را تعظیم و تکریم میکند.
2ـ احساس فقر و وابستگی
طبیعت انسان چنین است که وقتی خود را نیازمند و وابسته به کسی دید، در برابرش خضوع میکند.
وجود
ما بسته به اراده خداست و در همه چیز، نیازمند به اوییم. این احساس عجز و
نیاز، انسان را به پرستش خدا وا میدارد. خدایی که در نهایت کمال و بی
نیازی است. در بعضی احادیث است که اگر فقر و بیماری و مرگ نبود، هرگز گردن
بعضی نزد خدا خم نمیشد.
3ـ توجّه به نعمتها
انسان، همواره در
برابر برخورداری از نعمتها، زبان ستایش و بندگی دارد. یاد آوری نعمتهای
بیشمار خداوند، میتواند قویترین انگیزه برای توجه به خدا و عبادت او
باشد. در مناجاتهای امامان معصوم، معمولاً ابتدا نعمتهای خداوند، حتی قبل
از تولّد انسان، به یاد آورده میشود و از این راه، محبت انسان به خدا را
زنده میسازد آنگاه در خواست نیاز از او میکند. خداوند هم میفرماید:
»فلیعبدوا ربَّ هذا البیت، الّذی أطعمهم من جوعٍ و ءامنهم من خوفٍ»
مردم پروردگار این کعبه را بپرستند، او را که از گرسنگی سیر شان کرد و از ترس، ایمنشان نمود.
در آیهای دیگر است که پروردگارتان را بندگی کنید، چون شما را آفرید.
4ـ فطرت
پرستش،
جزئی از وجود و کشش فطری انسان است. این روح پرستش، که در انسان فطری است،
گاهی در مسیر صحیح قرار گرفته و انسان به «خدا پرستی» میرسد، و گاهی
انسان در سایه جهل یا انحراف، به پرستش سنگ و چوب و خورشید و گاو و پول و
ماشین و همسر و پرستش طاغوتها کشیده میشود.
انبیاء برای ایجاد حسّ پرستش نیامدهاند، بلکه بعثت آنان، برای هدایت این غریزه فطری به مسیر درست است.
علی
ـ علیه السلام ـ میفرماید: «فبعث اللّه محمّدا بالحقّ لیخرج عباده من
عبادة الأوثان الی عبادته» خداوند، محمّد ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ
را به حق فرستاد، تا بندگانش را از بتپرستی، به خدا پرستی دعوت کند.
بیشتر
آیات مربوط به عبادت در قرآن، دعوت به توحید در عبادت میکند، نه اصل
عبادت. زیرا روح عبادت در انسان وجود دارد. مثل میل به غذا که در هر کودکی
هست، ولی اگر راهنمایی نشود، به جای غذا، خاک میخورد و لذّت هم میبرد!
اگر
رهبری انبیاء نباشد، مسیر این میل فطری منحرف میشود و به جای خدا،
معبودهای دروغین و پوچ پرستیده میشود. آنگونه که در نبود حضرت موسی ـ علیه
السّلام ـ و غیبت چهل روزهاش، مردم با اغوای سامری، به پرستش گوسالهی
طلایی سامری روی آوردند.
تعداد مشاهده:
775
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 58
حجم فایل:91
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 20:16


دانلود تحقیق با موضوع سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی،
در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
چکیده:
دوستی
با اهل بیت پیامبر اکرم (ص) یکی از موضوعات بسیار مهمی است که فکر و ذهن
اغلب شعرا و نویسندگان را به خود مشغول کرده و این مودت و دوستی در آثار
آنها نمود خاصی پیدا کرده است.
به نظر می رسد که اغلب شعرا و نویسندگان
به حدیث معروف ثقلین و آیه تطهیر توجه خاص داشته و این حدیث و آیه را
سرلوحه آثار خود قرار داده داده اند و نتایج این توجه در آثار آنها به خوبی
نمایان است.
بسیاری از شعرای فارسی زبان بر اهمیت توجه به قرآن و عترت
پیامبر واقف و آشنا بوده اند و بدین دلیل است که در آثار آنها اشاره های
فراوانی به آیات قرآن و عترت پیامبر (ص) شده است.
سنایی نیز از شاعرانی
است که از این قضیه مستثنا نبوده است و در آثار او به ویژه حدیقه الحقیقه و
دیوان اشعار مدح و ستایش پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت به طور چشمگیری
دیده می شود. در آثار وی ارادت خاص و صادقانه او به اهل بیت پیامبر کاملاً
آشکار و نمایان است و در جای جای این دو اثر برتری و سروری اهل بیت را به
تصویر می کشد، و دوستی با اهل بیت را راه نجات و سعادت خواهی می داند .
حدیث ثقلین: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفتد فاحتی یردا علی الحوض
پیامبر
خدا که درود خدا بر او و خانواده اش باد فرمود: من در میان شما دو چیز
سنگین و گرانبها که کتاب خدا و عترت من که همان خانواده من هستند باقی می
گذارم، این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من
وارد شوند.
با توجه به مضمون حدیث شریف ثقلین روشن می شود که هدایت
وابسته به تمسک به قرآن و عترت است. نه قرآن تنها و نه عترت تنها، زیرا
شناخت کامل و حقیقی قرآن فقط برای عترت میسر بوده و تنها عترت می توانند به
کمک عظمت خدادادیش به حقایق قرآن کما هو حقه برسد و آن را در اختیار
تشنگان عترت قرار دهد که انما یعرف القرآن من خو طب به .
آیه تطهیر: ... اطعن الله و رسوله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً (سوره احزاب، آیه33).
و اینکه خدا و رسولش را اطاعت کنید، خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد ...
تعداد مشاهده:
677
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 31
حجم فایل:22
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 20:16


دانلود تحقیق با موضوع زرتشت،
در قالب word و در 30 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
ظهور زرتشت
در
فضائی که کاهنان، ساحران، آتشبانان بی شمار به بهانه وساطت صدها خدا و
خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها
میکشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهای ساختگی
مافوق بشری تظاهر می نمودند؛ در محیطی که انسانها با وحشت و هراس به هر
پدیده طبیعی مینگریستند و در هر گوشه ای به انتظار برخورد با موجودات عجیب و
مافوق الطبیعه بودند. در دورانی که بشر خود را اسیر نیروهای خارق العاده و
رام نشدنی میدانست و امیدوار بود سرنوشت خویش را با شرک و بت پرستی، نیایش
مردگان و هراس از زندگانی که با خرافات و شعائر و آداب بدوی آمیخته شده
بود تحول بخشد. ابرمردی ظهور کرد که پیام نافذ یگانه توحیدش و صدای پر طنین
حق پرستیش مرزهای زمان و مکان را در هم ریخت و از لابلای قرون و اعصار
تاریخ جهل را در نوردید و به فضاها و مکانهای دور پراکند.
او مبشر سرور
و صفا و راستی و محبت بود و مبلغ اراده و اختیار و کار و فعالیت. او بر آن
شد که سرنوشت بشر را از کف اختیار خدایان و کاهنان، رمالان و سرداران و
سردمداران بدر آورد و در دستهای پر توان و سازنده انسانهای راست پندار و
راست کرداری که جز در مقابل حق سر فرود نیاورند قراردهد. و همین امر موجب
اشاعه سریع اندیشه های او و سربلندی ایرانیان آگاه گردید. سرودهای مذهبی که
از اعصار بسیار کهن بنام (گاثاها) بر جای مانده است بخشی از پیام های
زرتشت است که با رسالتش انقلاب فکری عظیمی را در اندیشه بشری پایه گذاری
کرد. این اندیشه والا هر چند ابتدا به ظاهر پیروان بسیار نیافت ولی در
بسیاری از مکاتب فکری و مذهبهای دورانهای بعد اثر خود را بجای گذاشت.
آریاها
احساسات و عواطف و معتقدات خود را بیشتر در لباس شعر و سرود نمایان می
ساختند و گفتار منظوم از هنرهای جالب توجه آنان بشمار میرفت. به ویژه
میتولوژی و اسطوره های مذهبی و فولکلوریک خویش را به صورت حماسه و شعر
میسرودند که حفظ کردن و انتقال آنها نیز بسیار آسانتر صورت میگرفت. سرودهای
ریگ ودای آریاهای هند از کهن ترین نمونه های این اسطوره ها و معتقدات
مذهبی منظوم است. سرودهای زرتشت و سرانجام سروده های نغز و دلکش گویندگان
قدیم پارسی را که در ادبیات جهان بی نظیر است میتوان نشانه های جوان تری از
این هنر آریایی دانست.
گاث یا به زبان اوستای قدیم "گاثا" به معنی سرود
است و در زبان سانسکریت یا زبان آریائیان هند، نیز همین مفهوم را دارد. در
پهلوی یا زبان ایرانیان دوران ساسانی نیز "گاث" به معنی سرود بوده است.
نام حقیقی زرتشت به آنگونه که در گاثاها آمده «زرتوشتره اسپیتامه» است.
یونانیان، زرتشت را "زرو آستر" می نامیدند و معتقد بودند که این نام را
کلمه آستر یا استر (ایستار) به معنی ستاره مشتق شده و مفهوم آن ستاره شناس
بوده است ...
تعداد مشاهده:
877
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 30
حجم فایل:188
کیلوبایت

دانلود فایل
حمید
پنجشنبه 25 فروردین 1401 ساعت 20:16